СТРУНЕН КВАРТЕТ „ХАРИНГТЪН” / HARRINGTON STRING QUARTET

In Bulgarian and English

Harrington String Quartet (17)

Струнен квартет „Харингтън е създаден през 1981г. с щедрата подкрепа на покойната Сибил Харингтън с цел облагодетелстване на общината Панхендъл в щата Тексас, САЩ. 

От основаването си до днес квартетът е успял да се наложи със съвършеното си музициране и рафинирано ансамблово звучене при концертните изяви в САЩ и зад граница. През 2014г. квартетът осъществява концертно турне в Европа, което включва специални участия в Международния музикален фестивал в Толедо (Испания), във фестивала „Алтмарк Фестшпийле“ (Германия), както и в Международния музикален фестивал на Адриатическо море (Италия).

След завръщането си в САЩ камерните музикантите са изтъкнати гости на Клавирния фестивал във Форт Уърт, щата Тексас.

Акценти в музикалната кариера на квартета са дебют в „Уайл”-зала в „Карнеги Хол“ – Ню Йорк и реализацията на документален филм за концертната дейност на квартета на обществена телевизия „Пи Би Ес“

Ансамбълът е работил в сътрудничество със световно-известни творци като Дейвид Шифрин, Пепе Ромеро, Джеймс Дик, Уилям Прюсил, Джеймс Дънам, Робърт Левин, Алон Голдстийн, Гай Йехуда, Артър Роу, както и с членове на струнните квартети „Кавани“, „Миро“ и „Про арте“.

За повече от тридесет години квартетът е спечелил обичта на многобройни почитатели, чрез своя красив и изваян ансамблов звук, както и чрез интерпретацията на голям репертоар, включващ произведения от Й. С. Бах и Пърсел до Барток и Дж. Кръм.

Съвместно с камерния хор „Фийникс хорал“ квартет „Харингтън” е осъществил запис на албума Northern Lights, отличен за „Най-добрър класически вокален албум на Ай Тюнс” за 2012г. През 2005г. квартетът издава номинирания за награда „Грами“ албум с творби на американския композитор Даниел Маккарти.

Членовете на квартета са щатни преподаватели в Университета на Западен Тексас.

Отдадени на активна концертна и преподавателска дейност четиримата инструменталисти редовно изнасят камерни концерти и лекции-рецитали пред публика от всички възрасти, провеждат майсторски класове, осъществяват художествени проекти с артисти от различни области.

Цигуларката Росица Жекова-Гоза има многобройни изяви като концертиращ солист инструменталист в Съединените щати, Германия, Швейцария, Италия и родната си България. Била е концертмайстор на Симфоничния оркестър на Батън Руж, щата Луизиана (САЩ) и фестивалния оркестър във Вербе – Швейцария, както и втори цигулар на Кралския филхармоничен оркестър в Лондон.

Носител е на редица награди от конкурси. Преди да стане член на квартет „Харингтън” тя преподава в университетите в Арканзас, Оклахома и Северен Тексас и в продължение на шест години във факултета на престижната институция Encore School for Strings, щата Охайо. 

В момента д-р Гоза е преподавател в музикалния факултет на Университета на Западен Тексас, концертмайстор на струнен квартет „Харингтън” и концертмайстор на Симфоничния оркестър на Тълса, щата Оклахома.

Кийт Редпат се радва на успешна концертна кариера, включваща широк спектър солов, камерен и оркестров репертоар.

Свирил е като солист на симфоничния оркестър на Амарило, с оркестъра на летния музикален фестивал Sewanee и с ансамбъла „Виртуозите на камерната музика – Амарило”.

Опитен оркестров музикант, той е бил втори цигулар на оперния оркестър в Минесота, на симфоничните оркестри на Уичита и Амарило. Участвал е като преподавател и като инструменталист в множество престижни музикални фестивали в САЩ.

Д-р Редпат притежава образователни степени по музика от музикалния факултет „Ийстмън” към Университета „Рочестър”, Ню Йорк и от университетите в Уичита и Минесота. От 2003г. свири втора цигулка в струнен квартет „Харингтън” и е член на факултета за струнни инструменти на Университета в Западен Тексас.

В рамките на една година Веселин Тодоров печели като цигулар и като виолист три престижни награди от българските национални конкурси „Светослав Обретенов”, „Млади музикални таланти” и „Добрин Петков”.

В САЩ той е свирил в трите концертни зали – „Уайл”, „Занкел” и „Исак Щерн” в комплекса „Карнеги хол” – Ню Йорк. Работил е в сътрудничество с редица изтъкнати артисти. Концертирал е в Австрия, Белгия и Франция. Участвал е в музикалните фестивали в Аспен, щата Колорадо и Раунд топ, щата Тексас.

Бил е първи виолист на симфоничните оркестри на Батън Руж, щата Луизиана и Бриджпорт, щата Кънектикът, а също и виолист в симфоничния оркестър на Ню Хейвън, щата Кънектикът. Търсен и като цигулар, той е бил втори концертмайстор на Симфоничния оркестър в Батън Руж и оркестрант цигулар в редица професионални оркестри в САЩ.

Притежава магистърска степен по музика и степен „Артист Диплóма” от музикалния факултет на университета Йейл.

Понастоящем е член на струнен квартет „Харингтън” и е преподавател в Музикалния факултет на Университета на Западен Тексас.

През последните двадесет години Емануел Лопес е член на струнен квартет „Харингтън”, първи челист на Симфоничния оркестър на Амарило, щата Тексас и преподавател в Университета на Западен Тексас. Притежава дипломи от Университета Йейл, Университета на Кънектикът и Джулиард Скуул. Носител е на множество награди от конкурси.

Артистът е номиниран неколкократно за наградата „Грами” за осъществени редица записи за звукозаписните компании „Наксос” и „Делос”. 


A gem in the cultural landscape of West Texas, the Harrington String Quartet was established by a generous gift from the late Sybil B. Harrington to benefit the Panhandle community. From its founding in 1981, the quartet has brought “stellar credentials” and “a refined sense of ensemble and musical integrity” to performances across the nation and internationally.

During the summer of 2014, the quartet toured Europe as performing guests at the International Music Festival of Toledo (Spain), Altmark Festspiele (Germany), and the International Music Festival of the Adriatic (Italy). Upon returning to the USA, they were featured as Distinguished Guest Artists at the Piano Texas Festival in Fort Worth, TX. 

Highlights from past seasons include a New York debut in Carnegie’s Weill Hall and the PBS documentary A Sound Collaboration – The Harrington String Quartet.

The quartet has also enjoyed collaborations with world-renowned artists David Shifrin, Pepe Romero, James Dick, William Preucil, James Dunham, Robert Levin, Alon Goldstein, Guy Yehuda, Arthur Rowe, and members of the Cavani, Miró, and Pro Arte String Quartets.

For over thirty years, the quartet has delighted audiences with their finely blended sound and heart-felt interpretations of a wide spectrum of repertoire, which ranges from Bach and Purcell to Bartok and Crumb.

Harrington String Quartet’s collaborative recording with the Phoenix Chorale, Northern Lights, was distinguished as iTunes’s Best Classical Vocal Album of 2012. In 2005, the quartet also released a Grammy nominated album of works by American composer Daniel McCarthy on the Albany Records label.

The Harrington String Quartet is in residence as string faculty at West Texas A&M University.

Committed to both performing and teaching, the quartet regularly provides concerts, master classes, lecture-recitals and presentations for audiences of all ages, as well as collaborative projects with artists from various fields.

Violinist Rossitza Jekova-Goza has made numerous appearances as concerto soloist and recitalist in the United States, Germany, Switzerland, Italy and her native Bulgaria. She has served as concertmaster of the Baton Rouge Symphony Orchestra and the Verbier Festival Orchestra in Switzerland, and has been featured as principal second violinist of the Royal Philharmonic Orchestra in London.  A winner of concerto competitions, she is also a co-winner of the 1999 MTNA national competition in chamber music. Prior to joining the Harrington String Quartet in 2010, she taught at the Universities of Arkansas, Oklahoma and North Texas, and for six years was on the faculty of the prestigious Encore School for Strings. Her advanced degrees are from Louisiana State University (MM) and the Cleveland Institute of Music (DMA). Currently Dr. Goza is a Harrington Lecturer at West Texas A&M University, first violinist of the Harrington String Quartet and concertmaster of the Tulsa Symphony Orchestra.

Keith Redpath enjoys a performing career that spans a wide range of chamber, orchestral and solo repertoire.  A 2012 review of his performance of Tālivaldis Ķeniņš’ Chaconne on a Latvian Folk Theme reported, “The brilliant violinist’s playing spoke to our hearts and emotions.”  As a dedicated chamber musician, he has shared the stage with members of the Cleveland, Pro Arte and Miró String Quartets and recorded works by Daniel McCarthy and Ola Gjeilo. Dr. Redpath has performed as a soloist with the Amarillo Symphony Orchestra, Sewanee Summer Music Festival Orchestra, and Chamber Music Amarillo’s Virtuosi.   His performance of Mozart’s Violin Concerto No. 4 with the Amarillo Symphony Orchestra featured cadenzas that he composed for the event.

An experienced orchestral musician, Keith has been the Principal 2nd Violinist of the Minnesota Opera Orchestra, the Wichita Symphony, and the Amarillo Symphony.  Dr. Redpath has held teaching positions at Interlochen Arts Camp, Sewanee Summer Music Festival, Eastern Music Festival, Hot Springs Music Festival, and Bethel College in Kansas.  He has performed at several other national and international music festivals including the Spoleto Festival (South Carolina and Italy), the Quartz Mountain Music Festival (Oklahoma), the Hot Springs Music Festival, Chamber Music at the Barn (Kansas), and the Heidelberg Scholssfestspiele. Dr. Redpath holds music degrees from the Eastman School of Music, Wichita State University, and the University of Minnesota. Since 2003, he has been 2nd violinist of the Harrington String Quartet and a member of the string faculty in the School of Music at West Texas A&M University. 

In a single year, Bulgarian-born violist Vesselin Todorov won top prizes in the three most prestigious Bulgarian national competitions Svetoslav Obretenov, Young Music Talents and Dobring Petkov, both as violinist and violist. In the United States, he has performed at all three concert halls – Weill, Zankel and Isaac Stern – in the Carnegie complex, and has collaborated with artists Peter Frankl, Ani Kavafian, David Shifrin, Eric Halen, Robert Mealy and the Arianna String Quartet. In addition, he has toured Austria, Belgium and France, and has performed at Aspen and Round Top Music Festivals. Vesselin Todorov served as principal violist of the Baton Rouge and Greater Bridgeport Symphonies and held the Christopher and Evelyn Getman Chair at the New Haven Symphony. Sought after as a violinist, he has been an associate concertmaster of the Baton Rouge Symphony and a violin section member of a number of professional orchestras in the United States. Currently he is a member of the Harrington String Quartet and is on the faculty of West Texas A&M University School of Music. Mr. Todorov holds a Master of Music degree and an Artist Diploma from the Yale School of Music. Among his most influential mentors are violinists Kevork Mardirossian, Ifrah Neaman and Syoko Aki, violists Jesse Levine and Ettore Causa, and the members of the Tokyo String Quartet.

Emmanuel Lopez has spent the last twenty years as a member of the highly acclaimed Harrington String Quartet, principal cellist of the Amarillo Symphony and as Harrington Lecturer at West Texas A&M University. He holds degrees from Yale University, University of Connecticut and Juilliard School. He has won numerous cello competitions, including the Janos Starker-Aldo Parisot International Cello Competition, the Debut Competition of Los Angeles, the Wurlitzer Collegiate Artist Competition, the Louis McMahon International String Competition, and others.  As a recording artist, Lopez was nominated for a Grammy Award on Delos’ Bach/Bachianas with soprano Arlene Auger and the Yale Cellos and more recently as a member of the Harrington Quartet for their recording of the string quartets by Daniel McCarthy on Albany Records. For Delos, he recorded Tchaikowsky’s  Rococo Variations for cello and orchestra with the Paraiba Symphony under the direction of Eleazar de Carvalho and also received critical acclaim for his recording of Samuel Jones’ Cello Sonata with pianist Denise Parr-Scanlin on the Naxos label. 

Advertisements