54-ти Международен фестивал на камерната музика в Пловдив

Девет стилни и ярки концерта, изпълнители от десет държави и музика от сферата на класиката и джаза представи програмата на 54-ото издание на Международния фестивал на камерната музика в Пловдив. Музикалният форум се проведе от 10 до 21 юни като част от официалния културен календар на Община Пловдив в подкрепа на инициативата „Европейска столица на културата – Пловдив 2019 година”. И тази година фестивалът остана верен на традицията, провеждайки повечето от концертите на своята утвърдена от десетилетия сцена в Етнографския музей – Старинен Пловдив. Реализацията на фестивалната програма бе осъществена с финансовата подкрепа на Министерството на културата, Община Пловдив и дългогодишните спонсори на форума – инж. Димитър Георгиев – собственик на козметична компания „Роза Импекс” и Почетен консул на Украйна в Пловдив, и акад. проф. д-р Димитър Димитров – ректор на ВУАРР Пловдив, в партньорство с НУМТИ „Добрин Петков” и електронните медии PlovidvTime и PlovdivOnline.

Освен добре подбраната и жанрово балансирана програма акцент в тазгодишното фестивално издание бе участието на млади, утвърдени и активно концертиращи на международната сцена български артисти музиканти.

Камерният фестивал бе открит на 10 юни с концерт на ансамбъл „Станков” (Великобритания) – Иво Станков (цигулка) и Лъчезар Станков (пиано), които представиха с обаяние и настроение, с точен стилов и изпълнителски маниер прелестната Соната № 5 оп. 24 „Пролетна” от Бетховен, последвана от Шопеновия етюд № 4 оп. 10, в изпълнение на Лъчезар Станков. С едни от най-емблематичните концертни пиеси за цигулка в клавирен акомпанимент на Лъчезар Станков в програмата участваха и трима млади таланти, стипендианти на лондонското училище „Уитгифт” в специалния клас на проф. Иво Станков – Кристоф Кохут (Чехия) с изпълнението на Хаванез оп. 83 от Сен-Санс и две части от Соната оп. 27 № 2 за соло цигулка от Изаи, Лука Перазич (Черна гора), който изпълни Интродукция и Рондо капричиозо от Сен-Санс и „Циганка” от Равел, и Марлон Бариос (Коста Рика) с изпълнението на Хабанера и Сапатеадо от Сарасате.

Като един от най-ярките се открои концертът на румънското трио „Академика” (15 юни) – Аурелия Симион (пиано), Михай Аиленей (кларинет) и Петря Гъйске (валдхорна). Нетрадиционен като инструментален състав, ансамбълът заинтригува както с великолепното си инструментално майсторство и перфектна интерпретация, така и с интересната програма, която включваше малко популярни автори и произведения: Максимилиан Хейдрих – Трио за пиано, кларинет и валдхорна оп. 25, Йохан Собек – Концертен дует за кларинет, валдхорна и пиано върху тема от оп. „Дон Жуан” от Моцарт, Сабин Пауца – Две прелюдии за кларинет и пиано, Ромео Козма – Приспивна песен и Танц из „Балканска сюита” за кларинет, валдхорна и пиано. Към тях и впечатляващото изпълнение на три миниатюри върху румънските народни мелодии дойна, бавно хоро и хоро стакато в обработка на изпълнителите Петря Гъйске и Аурелия Симион.

Особен нюанс в цялостната програма внесе единственият вокален концерт – на изтъкнатия български баритон с ярко присъствие на международната сцена Руси Ников и великолепния украински пианист Павел Качнов (17 юни). Под надслов „Песенна вечер с избрани романси от П. И. Чайковски и С. Рахманинов” концертът ще се запомни с изтънчения артистизъм на двамата изпълнители, с превъзходните певчески качества и усета към спецификата на вокалната лирика на Руси Ников и изумителния пианизъм в акомпанимента на Павел Качнов.

Бравурен, елитен и виртуозен като инструментална интерпретация бе клавирният рецитал на младата българска пианистка Ивайла Кирова (14 юни), кято вече близо две десетилетия е утвърден музикант в Германия. Определяна от световната критика като пианист от най-висока класа, тя доказа тази оценка и пред пловдивската публика с произведенията от постоянния й концертен репертоар – Етюд № 12 оп. 25 от Шопен, Три пиеси (D. 946) от Шуберт, „Испанска рапсодия” от Лист, Токата от Димитър Ненов и лично посветената й „Елегия-ноктюрно” от Мариус Хереа. Интерес предизвикаха и включените в програмата авторски композиции на пианистката – 5 миниатюри върху собствени стихове и 11 вариации върху българската народна мелодия „Хойсата”.

Емоционален, завладяващ и на високо изпълнителско ниво бе концертът на испанското дуо Суреда – Тахтаджиева (16 юни). Цигуларката Каталина Суреда и пианистката Дина Тахтаджиева грабнаха сърцата на публиката с майсторска фразировка, съвършен ансамблов баланс, богати динамични контрасти и елегантен стил в изпълнението на Втората цигулкова соната оп. 121 от Шуман, Пет мелодии по текстове на Пол Валери от Фредерик Момпоу и Сюита по испански народни мелодии от Мануел Де Файя.

Като млади музиканти с обещаваща кариера изпъкнаха изпълнителите в концерта на 18 юни. Руското дуо „Юника” – Юлия Друх (кларинет) и Николай Гангнус (пиано), показа висока инструментална класа и завидни интерпретаторски умения в една сериозна и разнообразна прогрма от класическия репертоар за кларинет и пиано: Три романса оп. 94 от Шуман, две сонати – оп. 120 № 1 от Брамс и оп. 184 от Пуленк, Първа рапсодия от Дебюси и Adagietto от Малеровата Пета симфония в аранжимент на дуо „Юника”.

Специално място в програмата бе отредено на най-изявените настоящи възпитаници на НУМТИ „Добрин Петков”, лауреати и носители на Първи награди на международни и национални конкурси през 2017 г. Посветен на 95 години от рождението на патрона на училището – големия български диригент Добрин Петков, концертът на 12 юни се превърна в празник на талантливото младо поколение български инструменталисти и достойно се нареди сред ярките събития на музикалния форум. Заслужени поздравления към пианистите от класа на Светлана Косева – Николай Маринов (Ф. Лист – „Виелица”), Борис Петков (Р. Шуман – Три романса оп. 28), Георги Чиколов (Б. Барток – Сюита оп. 14) и Борис Биков (Р. Шуман – „Вечер” и „Порив” из „Фантастични пиеси” оп. 12), възпитаниците в класа по цигулка на Евгения Ночева – Марияна Стоева (П. Христосков – Танц) и Екатерина Стоева (Фр. М. Верачини – І и ІІ част от Соната оп. 2 № 8) в клавирен акомпанимент на Злателина Коларова, Виктор Василев – цигулка, с преподавател Боримира Стоянова и клавирен акомпанимент на Ирен Капеловска (П. Сарасате – Интродукция и тарантела), Ренцо Ставрев – виолончело,  с преподавател Юлия Марковска и клавирен акомпанимент на Александър Колев (К. Сен-Санс – Алегро апасионато), Юлиан Станчев – китара, с преподавател д-р Милена Вълчева (Й. К. Мерц – „Цветята на моята родина”), Калоян Василев – флейта, с преподавател д-р Ивайло Василев и клавирен акомпанимент на Мария Заваринова (Ф. Фаркаш – „Ранни унгарски танци от ХVІІ век”), Георги Георгиев – кларинет, с преподаватели Илиян Илиев и Велко Георгиев (А. Гргин – Капричио № 1 за соло кларинет), Георги Грозев – тромпет, с преподавател Пенчо Пенчев и клавирен акомпанимент на Марияна Колева (К. Молчанов – Вокализ), Симеон Попов – маримба, с преподавател Пенчо Пенчев (Г. Фрайбергс – „Пролетна балада”).

Почитателите на джаза, за които по традиция фестивалът запазва специално място в своята програма, тази година имаха удоволствието да присъстват на два забележителни концерта на сцената на пловдивския клуб Bee Bop Café. На 13 юни четирима първокласни пловдивски джазмени – пианистът Лука Тодоров, китаристът Антон Динев, басистът Златко Стефанов и барабанистът Иван Енев, очароваха публиката със серия от легендарни хитове на бибопа, а на 21 юни техните по-млади колеги от „Димитър Льолев Квинтет” – Димитър Льолев (саксофон), Мартин Ташев (тромпет), Александър Логозаров (китара), Борис Таслев (бас) и Васил Вутев (ударни инструменти), дадоха блестящ и пленителен като преживяване финал на 54-ото фестивално издание с изпълненията на избрани композиции от авторските албуми на Димитър Льолев „Родопология” и „Източни сенки”.

Поля Паунова-Тошева

сп. „Музикални хоризонти“, 2018, бр. 7, стр. 13-14

Advertisements