53-ти Международен фестивал на камерната музика – Пловдив

Седем ярки концерта белязаха 53-то издание на най-стария фестивал за камерна музика на територията на Европа, по традиция провеждан ежегодно от 10 до 20 юни на сцената на едно от най-живописните места на възрожденския Пловдив – Етнографския музей.

С подкрепата на Министерството на културата и Община Пловдив, на дългогодишните спонсори инж. Димитър Георгиев (собственик на козметична компания „Роза Импекс”) и акад. проф. д-р Димитър Димитров (ректор на ВУАРР – Пловдив), и на редица други държавни и културни институции, фестивалът и тази година защити подобаващо престижа си на сериозен форум от най-високо качество, отговорен както към своята дълголетна история, така и категорично гарантиращ (включително и чрез високия процент на посещаемост) мястото си в настоящия и бъдещия музикален живот на Пловдив. При това на фона на богатия и пребогатия на артистични събития културен календар на града.

Фстивалът бе открит на 10 юни с официален поздравителен адрес от кмета на Пловдив инж. Иван Тотев и с юбилейния концерт под надслов „40 години на сцената“ на прославеното българско клавирно дуо Дора и Анастас Славчеви. Пред своята обичана пловдивска публика от колеги и приятели дуо Славчеви осъществи един забележителен и запомнящ се с особена изисканост и изпълнителско майсторство концерт, проведен в партньорство с Международния фестивал „Софийски музикални седмици”. Приоритет в музикалната програма бяха произведенията от български композитори, написани специално за творческия юбилей на дуото и изпълнени премиерно в Пловдив – „Клавирни нюанси“ от Филип Павлов, „Остинатно движение“ от Атанас Атанасов и „Cuba Libre” от Йордан Гошев. Концертът започна с два славянски танца – Думка и Фуриант от Дворжак, последвани от Фантазията оп. 103 от Шуберт. Последното произведение в предварително обявената програма бе Токата от Александър Йосифов. Извикани двукратно на бис, дуо Славчеви подариха на възторжената публика две пиеси за пиано на четири ръце от Валерий Гаврилин.

Във втория концерт на 11 юни, който бе под патронажа на председателя на пловдивския Общински съвет  Савина Петкова, участва смесеният камерен хор „Кантори Матерани“ от Матера – италианският град, носещ заедно с Пловдив титлата „Европейска столица на културата през 2019 г.“ Така първото гостуване на музиканти от Матера в Пловдив даде както обещаващо начало за по-нататъшни съвместни прояви между двете бъдещи европейски културни столици, така и красноречив жест към девиза на „Пловдив 2019” – „Заедно“. Под диригентството на маестра Алесандра Барбаро вокалният ансамбъл изпълни стилово разнообразна програма, включваща изцяло произведения от италиански композитори: от епохата на Ренесанса – Дж. П. да Палестрина и М. А. Мацоне, и съвременността – Ед. ди Капуа, Д. Бартолучи,  Р. Каросоне, Дж. Ваки, Д. Д’Амброзио, Е. де Куртис и Дж. Аквиланти, в това число и местни популярни песни от Матера.

Под патрожанажа на Почетния консул на Украйна в Пловдив инж. Димитър Георгиев, третата камерна вечер (12 юни) поднесе великолепния концерт на дуото Евгений Шевкенов – цигулка (Австрия) и Дмитри Клименко – пиано (Украйна). Акценти в него бяха артистичното изпълнителско присъствие и брилянтната инструментална интерпретация, с които  прозвучаха Адажиото KV 261 и Рондото KV 373 от Моцарт, Романсът оп. 50 от Бетховен, Първата цигулкова соната от Шуберт и Вторият унгарски танц от Брамс. Особено впечатление направи и изпълнението на шедьовъра на Цезар Франк – Сонатата за цигулка и пиано в ла мажор. Със сантимент към публиката на родния си град Пловдив Евгений Шевкенов избра елегантен финал на концерта на дуото с бисовото изпълнение на „Севдана“ от Георги Златев-Черкин.

Висока оценка заслужава и концертът на 15 юни на втория български камерен ансамбъл, участвал в тазгодишната програма (отново в партньорство с МФ „Софийски музикални седмици) – струнното трио в състав Йордан Димитров (цигулка), Огнян Константинов (виола) и Георгита Бояджиева-Николова (виолончело). Програмата започна с изпълнението на два от Моцартовите прелюди и фуги за струнно трио (в сол минор и във фа минор) върху творби на Йохан Себастиан и Вилхелм Фридеман Бах, последвани от два от ранните опуси на Бетховен – Серенадата оп. 8 и Второто трио за цигулка, виола и чело от оп. 9, интерпретирани от първокласните инструменталисти с изискан усет и инструментално майсторство, в присъщия им дух, пресъздаващ както стила на същинската Виенска класика, така и новаторския почерк на нейния последен представител – Бетховен.

53-то издание ще се запомни и с два концерта от европейска класа и висок изпълнителски професионализъм, и двата, поднесени от млади талантливи музиканти със забележителни постижения на международната сцена, гостуващи за първи път в Пловдив. На 16 юни това бяха изумителните инструменталисти от Швейцария – цигулковият виртуоз Антони Фурние и очарователният пианист Жансен Ризер, чието участие бе по специална покана от Камерния фестивал (с подкрепата на Швейцарския клуб към Международната асоциация на Лайънс клубовете) като победители в 25-ия Лайънс Европейски музикален конкурс „Томас Кути” – София, 2016 г. С перфектно инструментално майсторство, впечатляващо ансамблово музициране, силен емоционален заряд и блестяща техника дуото Фурние – Ризер плени публиката с изпълнението на Първата цигулкова соната на Шуберт, цикълът „Спомени от скъпо място“ на Чайковски, виртуозните Румънски танци от Барток и Вариациите върху циганска мелодия от Адам Скоумал. Лиричен нюанс в музикалната програма дадоха Вагнеровият „Лист от албума – Романс“ в аранжимент за цигулка и пиано и Шубертовото емпромптю оп. 90 № 3, в брилянтната клавирна интерпретация на Жансен Ризер. Ефектен завършек на концерта бе бисовото изпълнение на завладяващия „Чардаш“ от Виторио Монти.

Следващата вечер (17 юни) пловдивската публика остана във възторг от превъзходния концерт на клавирното трио от Турция в състав: Бирсен Улуджан – пиано, Йозджан Улуджан – цигулка и Озан Тунджа – виолончело. Събитието, което се осъществи с любезното съдействие на Генералното консулство на Турция в Пловдив, бе удоволствие както за специалистите, така и за любителителите на камерното музициране. С удивителния интерпретаторски маниер, перфектния ансамблов синхрон и изящната инструментална техника на трима музиканти, защитили по най-категоричния начин своето творческо амплоа като инструменталисти от висок ранг. Качества, които изпъкнаха чрез мощния заряд, изумителните динамични нюанси и прецизното чувство за фразировка в изпълнението на Първото струнно трио оп. 99 от Шуберт и пословичното със своята трудност и оркестров подход в концепцията си Трио за пиано, цигулка и виолончело от Морис Равел. 

Честта да закрият 53-ия Камерен фестивал бе на младите инструменталисти от „Солид брас” квинтет, възпитаници на НМА „Проф. Панчо Владигеров”, от класа по камерна музика на проф. д-р Атанас Карафезлиев. На 20 юни под патронажа на ректора на ВУАРР – Пловдив, акад. проф. д-р Димитър Димитров, „Солид брас” в състав Алекс Витков (тромпет), Мартин Бодуров (тромпет), Теодор Димитров (валдхорна), Велислав Стоянов (цугтромбон) и Георги Илиев (туба) наситиха атмосферата в двора на Етнографския музей със свежо настроение и младежки порив, обединявайки жанровете на класиката и джаза. Под този надслов ансамбълът представи програма, включваща произведения от Й. С. Бах (цикъла „Албум“), Моцарт (Алегро), В. Евалд (Брас квинтет № 1), Вл. Джамбазов (Три пиеси), К. П. Брухман (Музика за брас), а за финал – популярния спиричуъл Just a Closer Walk”.

Двата солови рецитала, които включваше още програмата – на американската цигуларка от български произход Елмира Дърварова (14 юни) и на пианиста Евгени Генчев (15 юни), не се състояха, поради заболяване на двамата изпълнители. Това бе впрочем прецедент в 53-годишната история на пловдивския Камерен фестивал.

д-р Поля Паунова-Тошева

сп. „Музикални хоризонти“, 2017, бр. 7, стр. 9-10


Обратно към „В пресата

Advertisements