52-ри Международен фестивал на камерната музика в Пловдив

International Chamber Music Festival Plovdiv, 52 edition, 2016

Успешно като реализация, с ярки изпълнители и разнообразна програма, посрещнато с интерес от пловдивската публика бе тазгодишното 52-ро издание на Международния фестивал на камерната музика. По традиция форумът се проведе от 10 до 20 юни в Етнографския музей в Старинен Пловдив, с подкрепата на Министерството на културата, Община Пловдив, Консулствата на Турция и на Украйна в Пловдив, Козметична компания „Роза Импекс” и ВУАРР – Пловдив, в партньорство с НУМТИ „Добрин Петков” и електронната медия „Пловдив онлайн”. 

Въпреки значително ограничения бюджет и тази година Фестивалът показа своята висока класа, категорично отстояван престиж и знаковото си място сред културните събития с дългогодишна история в Пловдив. Доказателство, че желанието, непреклонният дух и воля към съхраняването на националните ценности не се влияе от безхаберието и преходността на баналното ежедневие! Резултатът – девет концерта, пет от които на чуждестранни камерни ансамбли и четири – на български изпълнители с утвърдено признание у нас и в чужбина.

Фестивалът бе открит с приветствие от заместник-кмета на Пловдив Амелия Гешева и със забележителен концерт на румънското клавирно трио „Луденс”. Участието на Рафаел Бутару – цигулка, Ела Бокор – виолончело и Юлиан Океску – пиано, в тазгодишната програма бе запазено още през месец октомври 2015 г., когато триото стана носител на ІІ награда на Международния конкурс за камерна музика „Пловдив”. С изключителен артистизъм, завладяваща енергия тримата млади инструменталисти дадоха силен старт на 52-рото фестивалнао издание с музика от Дворжак – Клавирно трио № 4 оп. 90 „Думки”, Брамс – Клавирно трио № 3 оп. 101, и Касадо – Клавирно трио в до мажор.

Линията „Традиция и приемственост”, която задължително присъства в концепцията на всяко фестивално издание, тази година бе фиксирано върху два ярки концерта в непосредствена последователност, в които се изявиха пловдивски инструменталисти от различни поколения. На 15 юни блестящият цигулков виртуоз с международна слава Мичо Димитров в клавирен акомпанимент на Виолета Попова изнесе впечатляващ концерт, с който отбеляза своя 60-годишен юбилей. За сетен път Мичо Димитров очарова многобройните си почитатели с перфектна техника, вдъхновено изпълнение и емоционално въздействие – качества, белязали интерпретацията на всички произведения, които включваше концертната програма: Витали – Шакона, сол минор; Бетховен – Соната № 5 „Пролетна”;  Чайковски – Канцонета от Концерт за цигулка и оркестър; Крайслер – „Китайски тамбурин”;  Шосон – „Поема”; Владигеров – Рапсодия „Вардар”.

И ако традицията бе оправдана по безспорен начин от магията на цигулковото майсторство, то приемствеността ú отговори по най-достойния начин чрез силата на клавирното изкуство. Направи го най-младият участник – 15-годишният пианист Николай Маринов, възпитаник на НУМТИ „Добрин Петков” от класа по пиано на Светлана Косева. С феноменалния си клавирен рецитал на 16 юни Николай Маринов категорично защити своите десетки награди, лауреатски звания и концертни изяви на най-престижните световни сцени, както и името си на многообещаващ бъдещ изпълнител. Факт, в който се убедиха всички, които присъстваха на това незабравимо преживяване, изваяно от младия виртуоз чрез клавирната музика на Бетховен – Соната оп. 57 „Апасионата” и 32 вариации в до минор, Чайковски – „Думка”, две транскрипции на Лист – върху Баховата органна прелюдия и фуга (BVW 543) и на Шубертовия „Горски цар”, както и два концертни етюда – оп. 25 № 10 от Шопен и оп. 2 № 1 от Прокофиев.

Камерният фестивал отдаде почит и на още една кръгла годишнина. На 12 юни изтъкнатият български композитор с ярко присъствие в академичния и концертния живот на родния си град Пловдив проф. Николай Стойков чества своя 80-годишен юбилей. В концерта участваха редица видни български музиканти, а в програмата прозвучаха произведения от най-ранните до най-късните опуси от творчеството на композитора: „Ни лъх, ни дъхва”, „Старинна песен” и „Топлият вятър”  из цикъла „Ранни песни” в изпълнение на сопраното Анна Барбудева в клавирен акомпанимент на Анастас Славчев; Соната за арфа и пиано в изпълнение на Здравка Колева и Цветелина Борисова; клавирните пиеси „Тамбура сакрале” и „Казвам се душа” в изпълнение на Ромео Смилков; Соната за соло виолончело в изпълнение на Анатоли Кръстев и „Ретро сюита 1989”, която изпълни клавирното дуо Дора и Анастас Славчеви. За финал – специалният поздрав от АМТИИ – танцовата миниатюра „Хабанера” по музика на Сарасате в транскрипция за пиано на четири ръце от Николай Стойков в изпълнение на студенти от специалностите „Хореография” с преподавател доц. д-р Желка Табакова, „Дизайн на облеклото” с преподавател д-р Георги Трифонов и клавирното дуо Велислава Стоянова и Мартин Дафинов от класа на проф. Ромео Смилков.

На класически камерен репертоар бяха заложили младите и талантливи украински инструменталисти Максим Гринченко – цигулка и Роман Лопатински – пиано, чийто концерт се състоя на 13 юни. С особена вглъбеност, отличен ансамблов синхрон, прекрасен звук и впечатляващ усет в изграждането на музикалната форма дуото претвори със замах едни от най-емблематичните сонати за пиано и цигулка – „Кройцеровата” оп. 47 от Бетховен и Третата соната оп. 108 от Брамс.

Пъстър музикален букет от богатия репертоар за класическа китара поднесе на пловдивската публика единственият еднороден състав тази година – трио „Камино” от САЩ. Американските китаристи с ярка творческа биография като инструменталисти, педагози и музикални дейци Дейвид Граймс, Грегъри Нютън и Майкъл Нигроу изнесоха своя концерт на 17 юни, в който прозвучаха произведения от ХХ век за дуо и трио китари от творчеството на М. Понсе, А. Бариос Мангоре, М. Кастелнуово-Тедеско, М. Хадзидакис, М. Теодоракис, Л. Чобанян, Х. Кардосо, Г. Лоусън, Г. Тамес и Х. Паредес.

На 14 юни Държавната консерватория към Тракийския университет в Одрин представи Струнното трио в състав Ахмет Хамди Зафер – цигулка, Шюкрю Йонер Динч – виола и Муса Ерен Ишкодралъ – виолончело. Особено внимание в програмата на техния концерт предизвика пиесата „Гюзеллеме” от турския композитор Якуп Къврак. Триото показа и добри умения и отношение към класическия камерен репертоар с изпълненията на двете струнни триа – № 3 оп. 9 от Бетховен и № 1 оп. 77 от Макс Регер.

С участието на второто струнно трио 52-то издание на Камерния фестивал вписа в програмата си и концерт с музика от класическа Виена. Поднесоха я тримата млади инструменталисти: Ива Хьолцл-Николова – цигулка, Елисавета Станева-Фогл – виола и Бернхард Фогл – виолончело от австрийското трио „Фогл”, чийто концерт се проведе на 18 юни. С изпълненията на Струнно трио оп. 11 № 3 от Игнац Плейел, Серенада оп. 8  от Бетховен и Струнно трио в си бемол мажор от Шуберт трио „Фогл” доказа класата си на ансамбъл със самобитен изказ, стилово издържан маниер на художествена интерпретация, естетически премерен звуков колорит.

Традиционно присъстващият във фестивалната програма концерт под надслов „Класика и джаз” тази година закри форума. С много настроение, артистичност в сценичното присъствие и майсторско музициране известният български камерен състав „София квартет” вплете по оригинален и интересен начин в концертната си програма шедьорви от света на музикалната класика – Струнен квартет № 2 оп. 51 от Брамс и валса „Пролетни гласове” от Й. Щраус, на джаза – популярни и обичани пиеси от Скот Джоплин, Гершуин и Дюк Елингтън, както и страстните ритми на аржентинското танго с творби от Пиацола и Карлос Гардел. Възторжени и заслужени аплодисменти получи изтъкнатият ансамбъл в лицето на Стоимен Пеев – цигулка, Йордан Димитров – цигулка, Валентин Геров – виола и Любомир Ников – виолончело, които живо, образно и колоритно поставиха финалните акорди в 52-то издание на Пловдивския Международен фестивал на камерната музика.  

Поля Паунова-Тошева

сп. „Музикални хоризонти”, 2016, бр. 6, стр. 14-15


Обратно към „В пресата

Advertisements