48-ми Международен фестивал на камерната музика, 2012 – публикации

04/04/2012

На Камерния фестивал – шедьоври от световната класика

По дълголетна традиция ежегодно през месец юни Община Пловдив с подкрепата на Министерството на културата организира една от ярките музикални прояви – Международния фестивал на камерната музика.

Със своя концертен блясък и творчески измерения, фестивалът предлага вълнуващи преживявания с истински шедьоври от световната класика. Тази година той е неделима част от проекта „Пловдив-кандидат за европейска столица на културата 2019” и ще се проведе от 10 до 20 юни, по традиция, в живописната атмосфера на Етнографския музей в Старинен Пловдив.

International Chamber Music Festival Plovdiv, 48 edition, 2012

Фестивалната програма, в която участват близо 40 изявени наши и чуждестранни изпълнители, включва 9 концерта и няколко съпътстващи прояви. Сред тях най-ярко се открояват концертите на музикантите със завидна европейска кериера Светлин Русев – цигулка, и Пламена Мангова – пиано, клавирният рецитал на украинския пианист Александър Поляков, атрактивното матине на стипендиантите на Министерството на културата, лауреати на наши и международни конкурси в партньорство с НУМТИ, концертът матине на популярната българска флейтистка Лидия Ошавкова, избрала за свои партньори двама млади музиканти от Гърция, квартет ”Кварто”, клавирното дуо Красимир Тасков и Ростислав Йовчев, дуо Сребра и Веселен Гелеви и др.

Пловдивските меломани ще имат удоволствието да слушат виртуозни изпълнения на великите композитори Моцарт, Бах, Шуберт, Хайдн, Шопен, Брамс, Мусоргски, Ц.Франк и др. Така изградена, фестивалната програма бележи едно високо ниво в своето дълголетно развитие, продиктувано от необходимостта да се наслаждаме на творби в диапазона от барока до съвременната музика и класическите джаз импровизации.

Тазгодишното 48-мо фестивално издание продължава да следва основната си идея убедително и планомерно да разпространява неувяхващите образци на класическата музика и да утвърждава все повече концертния си подиум като средище за истинска артистична кариера. На сегашния етап това е изключително важно и значимо за нашия град, всепризнат с вековните си културни традиции.

Безучастни свидетели от доста години сме на ширещата се в нашето ежедневие чалгаризация, която създава не малко затруднения при изграждане и поддържане вкуса на пловдивчани към класическата музика. Затова и все по-мъчително става за хората, които следят и обичат тази музика. В този смисъл гореща похвала и признание музикалната гилдия на града отправи към новоизбрания кмет на Пловдив инж. Иван Тотев, който още в началото на своя мандат решително и смело вдигна червен картон на попфолк изпълнителите, отстранявайки ги от участия в отминалите Коледни и Новогодишни градски прояви.

Международният фестивал на камерната музика, както и досега, има своите безкористни спонсори: КЦМ АД, Козметична компания ”Роза импекс” и Висшето училище за агробизнес и развитие на регионите. Като разчита на заявената общинска, държавна и бизнес подкрепа, Фестивалът на камерната музика, доказал се през годините като неувяхваща музикална проява, ще продължава да се развива и обогатява, достигайки успешно половинвековния си юбилей през 2014 г. 

Димитър Малашинов

Мениджър на Международния фестивал на камерната музика – Пловдив


Хронология на публикациите

31/05/2012

За 48 път Пловдив е столица на камерната музика

От 10 до 20 юни градът под тепетата отново ще е столица на камерната музика. Международният фестивал на камерната музика се организира от Община Пловдив и се менажира от Интерартфест, бе изтъкнато на специалната пресконференция по повод 48-мото издание на престижния форум.

Медиите узнаха, че заради приноса в утвърждаването на този фестивал, популяризиращ камерната музика, на 24 май отдел „Култура” към Община Пловдив е получил националното отличие „Златното перо”.

Тазгодишната изява е и част от проекта „Пловдив – кандидат за Европейска столица на културата 2019”, подчерта още мениджърът на феста Димитър Малашинов.

9 концерта и 2 съпътстващи прояви с участието на общо 40 изпълнители на 4 подиума – Етнографският музей, Драматичен театър, залите на АМТИИ и НУМТИ, включва афишът.

Билетите са от 5, 8 и 10 лева и ще се продават на касите на Драмата и до фонтаните пред общината, уточниха организаторите. Те откроиха гвоздея в програмата – концертът на Светлин Русев – цигулка, и Пламена Мангова – пиано, в голямата зала на Драматичния театър на 13 юни, сряда, от 19 часа. Билетите – от по 10, 15 и 20 лв., вече се продават на касата на Драматичния театър. Двамата български музиканти, с изключително успешна международна кариера, ще се представят пред пловдивските ценители със стилна и трудна програма, включваща произведения от Игор Стравински, Едвард Григ, Морис Равел, Еужен Изаи, каза доц. д-р Полина Куюмджиева. Тя отбеляза, че от 2011 г. Светлин Русев свири на уникална по своя произход цигулка Амати-Страдивариус от 1720 г. А специално за Пламена Мангова, по изрично искане на нейния импресарио, за този концерт е осигурен роял с марката „Бродман”, допълни Малашинов.

Проф. Георги Кънев, член на Експертния съвет на МФКМ, открои класата на музикантите; лично той очаква с интерес изявата на младия пианист от Украйна Александър Поляков, който закрива фестивала. В дните от 10 до 20 юни ще звучи музика от различни епохи, от барока до съвременността: Бах, Бетховен, Моцарт, Шуберт, Брамс, Шуман, Григ, Сен-Санс, Цезар Франк, Равел, Ейтор Виля-Лобош (бразилски композитор), Прокофиев.

На българската музика ще бъде посветен единият от концертите в съпътстващата програма с произведения на Йордан Дафов, роден в Пловдив, и на Светослав Карагенов, преподавател в АМТИИ – Пловдив.

Другият концерт е на ученици от музикалните училища в страната, стипендианти на МК, лауреати на различни конкурси през 2011, обяви директорката на НУМТИ – Пловдив Нели Попова.

С концерта на Валентин Геров и Антони Дончев в стил „Barock & Free” продължава новата джаз линия на феста. 

Елисавета Шотилова                                                               


01/06/2012

Камерният фест донесе „Златно перо” на Пловдив

„Златно перо” – наградата на Classic FM радио и галерия „Макта”, спечели общинският отдел „Култура”. Отличието е присъдено за принос към българската култура и по-специално за устойчивостта и престижа на Камерния фестивал, организиран и финансиран от общината вече 48 години, похвали се директорът Йохан Девлетян. За жалост експертите в общинския артекип не са си получили приза, заради ангажименти под тепетата. Но удостояването ни е много специално признание за нашата работа, допълни шефът. Това е второто „Златно перо” за Пловдив. Наградата се връчва в навечерието на Деня на българската просвета и култура и на славянската писменост 24 май.

Принос на отдел „Култура” към тазгодишния Камерен фестивал освен финансовата подкрепа е и гастролът на именития български цигулар Светлин Русев и пианистката Пламена Мангова – на 13 юни от 19 ч. в Драматичния театър. Концертът на този дует е един от гвоздеите на 48-то издание на форума.

С огромен интерес се очаква и украинският виртуоз на клавишите Александър Поляков, чийто концерт е на 20 юни. Той ще изпълни пиеси за пиано от Йоханес Брамс, Фридерик Шопен, Сергей Ляпунов и Модест Мусогски.

Фестивалът на камерната музика стартира по традиция на 10 юни в двора на Етнографския музей със сонатното дуото Деница Казакова-цигулка, и Ваня Пешева-пиано. Те ще свирят творби от Лудвиг ван Бетовен, Клод Дебюси и Цезар Франк.

В продължение на десет дни всяка вечер в Етнографския музей меломаните ще се радват на интересни музикални празници, подарени от именити музиканти и композитори. 

Евелина ЗДРАВКОВА


06/06/2012

Билети от 5 до 15 лева за 4-те музикални подиума на Камерния

В продажба са билетите за всичките 9 концерта от основната програма и за двата от съпътстваща на тазгодишния Международен фестивал на камерната музика в Пловдив. Само за концерта на българите с изключително успешна световна кариера цигуларя Светлин Русев и пианистката Пламена Мангова – гвоздея от афиша на феста – билетите са от по 10 и 15 лева и вече са на привършване в касата на Драмата и пред общината. Денят е сряда, датата – 13 юни, часът – 19.00, мястото – голямата зала на Драматичен театър!

За всички останали концерти билетите от по 5, 8 и 10 лв. се продават пред залите и в деня на събитията. Преди това – в специално изградената каса до фонтаните пред общината. Феновете, които отрано си осигурят места за 4-те сцени, ще се впишат в историята на 10-дневното музикално събитие, което за 48-ми път блести с творческите си измерения в културния живот под тепетата.

Този път фестивалът е и част от проекта „Пловдив – кандидат за Европейска столица на културата 2019”. По традиция от 10 до 20 юни в живописната атмосфера на Етнографския музей, само на 13 юни – в Драматичния театър, както и два концерта (на 12 и 16 юни) – в залите на АМТИИ и НУМТИ, ценителите на високото изкуство ще се докоснат до шедьоври от барока до съвременността чрез интерпретаторския гений на 40 музиканти. 

Елисавета Шотилова                                                               


07/06/2012

Кой ще е най-ревностният меломан на 48 Камерен фест

Когато на финала на 48 Камерен фест стане известно кой е бил неговият неотлъчен фен от 10 до 20 юни, ще научим името на първия сигурен зрител на следващото издание на най-значимото музикално събитие в календара на Пловдив през 2013-а. Експертният съвет на Международния фестивал на камерната музика в Пловдив напомня на преданата си публика за своята традиционна награда. Тя се присъжда на най-ревностния ценител на камерната музика. Ще се връчи на последния от всичките 9 концерта от основната и 2 от съпътстващата програма на 48-то издание на престижния форум. Това ще стане на 20 юни след клавирния рецитал на младия украински пианист Александър Поляков в Етнографския музей.

Претендентите за оригиналния приз трябва да отговарят на едно единствено условие: да са били сред публиката на всички концерти, доказвайки това с билетите си, уточняват организаторите. А билети – от 5, 8 и 10 лева се продават пред съответните зали в деня на събитието и предварително на специалната каса до общината. Само за световно известното дуо Светлин Русев – цигулка, и Пламена Мангова – пиано, на 13 юни от 19 часа в големия салон на Драматичния театър билетите са от по 10 и 15 лева. Но вече са на привършване, съобщават от отдел „Култура” на Община Пловдив, продуцент на този знаков концерт в афиша на феста.

Призьорът сред ревностната публика на 48 МФКМ ще получи покана-пропуск за двама за цялата програма на фестивала през 2013-а, уточняват от фестивалния комитет. С такъв бонус миналогодишният отличен меломан – инж. Никола Горанов – ще е на първия ред на всички концерти от 10 до 20 юни тази година. 

Елисавета Шотилова                                                               


08/06/2012

На 48 МФКМ Класни музиканти интерпретират шедьоври от световната класика

На 48-мия Фестивал на камерната музика пловдивчани ще чуят 5 дуетни състава, 1 квартет и 1 трио, клавирен рецитал, млади дарования и български композитори в общо 9 концерта в основната и в 2 от съпътстващата програма Това ще се случи на 4 подиума от 10 до 20 юни под тепетата.

Фестивалът ще бъде открит на 10 юни от 20 часа в двора на Етнографския музей с изпълнението на живеещата в Швейцария цигуларка Деница Казакова и пианистката Ваня Пешева, специализирала в Италия и Швейцария, преподавателка в Националната музикална академия.

Българите със завидна световна кариера Светлин Русев – цигулка, и Пламена Мангова – пиано, ще взривят публиката в голямата зала на Драматичния театър на 13 юни от 19 часа със стилна и трудна програма, включваща произведения от Игор Стравински, Едвард Григ, Морис Равел, Еужен Изаи.

Третото дуо цигулка-пиано е на сестра и брат Гелеви, родени в Асеновград, живеещи и работещи повече в чужбина. На 18 юни от 20 часа в Етнографския музей Веселин Гелев – цигулка, и Сребра Гелева – пиано, ще свирят сонати на Моцарт, Шуман, Прокофиев и Лютославски.

Клавирното дуо Красимир Тасков – Ростислав Йовчев ще представи програмата „Клод Дебюси и клавирната музика на XX век” (15 юни, петък, 20 часа, Етнографски музей).

Валентин Геров – виола, и Антони Дончев – пиано, ще съчетаят барок и съвременност чрез импровизациите си върху музика на Пърсел, Маре, Телеман, Марчело на 19 юни от 20 часа – отново в Етнографския.

Пак там, от същия час на 17 юни ще е концертът на именитата наша флейтистка Лидия Ошавкова заедно с гръцките музиканти Ангелос Цанакас и Каролина Игнатиаду.

В програмата на тазгодишния фестивал са включени още два състава. Струнният квартет „Кварто” с участието на Атанас Илиев, кларинет, ще прозвучи на 11 юни от 20 часа в Етнографски музей. Струнното трио на Емил Бошев – цигулка, Огнян Константинов – виола, Георгита Николова – виолончело, концертира на 14 юни от 20 часа, на познатото за меломаните място – Етнографския музей.

Фестивалът ще бъде закрит на 20 юни с клавирен рецитал на Александър Поляков от Украйна. Той ще провокира публиката с интерпретацията си на едно от най-популярните произведения в клавирната литература „Картини от една изложба” на Мусоргски. 

Елисавета Шотилова                                                               


10/06/2012

Стартът на 48-я Камерен фестивал – с аромат на магнолия и огромно майсторство

Три сонати от три периода в европейската музикална култура дадоха старт на тазигодишния 48-ми Международен фестивал на камерната музика. И така още с първите акорди форумът заяви класа и стил в афиша на Пловдив и тази година.

Сонатата е един от основните жанрове на камерната инструментална музика. Носи вечността на това изкуство и изпълнението на такова произведение предполага високо техническо изпълнителско майсторство, дарба и умение за интерпретация и импровизация.

Denitsa Kazakova, Vanya Pesheva, 48 International Chamber Music Festival, 2012, Opening Ceremony, Concert, June 10Двете дами – цигуларката Деница Казакова и пианистката Ваня Пешева, които слушахме на 10 юни 2012 г. в живописния двор на Етнографския музей, защитиха достойно поканата да открият празниците. Започнаха със Соната за цигулка и пиано в сол минор от Клод Дебюси. И както френският импресионист е правил в края на XIX и началото на XX век, потопиха публиката в лиричната атмосфера на Старинния Пловдив и тласнаха присъстващите към пълна свобода на възприятието. Allegro Vivo се преплете в плетеница с аромата на цъфналата магнолия, Intermede, fantasque et leger нарисува галопа на бягащи кончета, а финалната част на пиесата Tres anime придаде тържественост на игривата и закачлива мелодия. Ятото гларуси, които странно откъде долетяха и закръжаха над двора на музея, сякаш не попречиха никому. Напротив – бяха възприети като някакво новаторско решение в пресъздаването на мислите и настроенията, опит за различна чувствителност в областта на хармонията. Нещо като естетична звукова живопис, която рисува картини от живота и природата, предава душевни настроения и вълнуващи преживявания. Сякаш до един – изпълнители и гости, следваха житейската мъдрост на Дебюси: Слушай съветите на полъха на вятъра, той разказва историите на света.

Походът в сонатното изкуство продължи със Соната за цигулка и пиано опус 47, номер 9 в ла мажор от Лудвиг ван Бетовен. За класиката не се говори, тя се преживява. Музиката, която прозвуча от сцената пред възрожденската Куюмджиева къща, може да се опише така: префинена естетичност, вечен образец, пример, чиято стойност се увеличава с времето, шедьовър, който Деница и Ваня „заковаха” с изключителна виртуозност, със замах, категоричен за майстори.

За финал те бяха избрали романтичния и деликатен Цезар Франк и Соната за цигулка и пиано в ла мажор. Леко резервиран стил, изключително нежен, но и сериозен. Четирите части Allegretto ben moderato, Allegro, Recitativo-Fantasia.Ben moderato и Allegretto poco mosso се изляха като на един дъх. Деница и Ваня ги изпълниха с особен финес и майсторство с превес на клавирните ноти, защото Цезар Франк е написал тази творба като Соната за пиано и цигулка, а не обратното, както пише в програмите. Нюансите се преливаха в отдените раздели на хармоничната творба. И рисуваха богатата стилна и резлична цветна музикална картина, създадена с любов и талант.

И така – кралицата на музиката завладя двора на Етнографския музей. Ароматът на магнолия отстъпи на вкуса на истинските музиканти и ценители цели десет дни – до 20 юни.

На добър час на фестивала! 

Евелина ЗДРАВКОВА


11/06/2012

Министър Рашидов поздрави 48-ми камерен фестивал

Поздравителният адрес от името на министъра на културата Вежди Рашидов до организаторите, музикантите и публиката на 48-мия Международен фестивал на камерната музика даде снощи емоционален старт на едно от най-ярките събития в културния календар на Пловдив.

На добър час пожела на естетския форум зав. отдел „Култура” към Община Пловдив Йохан Девлетян. Той изтъкна приноса на спонсорите, за да може за 48-ми път ценителите на високото изкуство да се срещнат с изключителното музициране на български и чуждестранни артисти.

След кратката официална церемония сонатният концерт на виртуозното дуо Деница Казакова – цигулка, и Ваня Пешева – пиано, пренесе почитателите на класическата музика в атмосферата на празника, започнал на 10 и продължаващ всяка вечер в Етнографския музей до 20 юни. 

Елисавета Шотилова                                                               


11/06/2012

Quarto Quartet насища със звуци и емоция Етнографския на 11 юни

11 юни, вторият ден от програмата на 48 Международен фестивал на камерната музика, е денят на Quarto Quartet. Той е един от най-талантливите млади български квартети на безспорно международно ниво, е оценката на капацитетите. Според тях, с изключителната си експресия и уникално сценично присъствие, съставът създава у публиката усещането, че разказва, рисува и танцува свой неповторим свят от звуци и емоция.

Камерната формация Quarto Quartet, създадена в София през 2005 г., има богат репертоар от различни по стил и епоха музикални произведения с разнообразен характер и насоченост, с класическо и съвременно звучене. В състав Иван Пенчев – цигулка, Светлана Станчева – цигулка, Татяна Тодорова – виола и Стоян Божков – виолончело,

Quarto Quartet ще изпълни за пловдивските ценители творби от Хайдн и Турина; а с участето на Атанас Илиев – Кларинетен квинтет оп. 115 в си минор от Брамс. Концертът ще е на традиционното си място – Етнографския музей, от 20.00 часа, в понеделник – 11 юни. 

Елисавета Шотилова


12/06/2012

И вековната черница в Етнографския благослови 48-мия камерен фест

И вековната черница с раздвоен ствол, запазеният знак на Етнографския музей в Пловдив, пожела „На добър час” на 48-то издание на Международния камерен фестивал, който по традиция се провежда от 10 до 20 юни от 20 часа в живописния двор на Куюмджиевата къща.

Малко преди да открият феста онази вечер презрял плод на уникалното дърво, влязло и в Халваджиевата „Пловдивска хроника”, лепна медала си върху официалната риза на мениджъра на престижния форум Димитър Малашинов, разказват очевидци. Той приел като добра поличба случилото се и пожелал: Да е дълголетен и нашият фестивал; и за неговите творци, публика и организатори да се разказват легенди.

Преди близо 30 лета, на същото място и по същия повод, се случила подобна случка. Черничев плод лекясал бялата риза на съпруга на Дража Вълчева, някогашен първи секретар на ОК на БКП – Пловдив. От утре концертите – в Концертна зала! – разпоредила се Вълчева.

Така паметливи свидетели на станалото, неотлъчна част от публиката на камерния през годините, написаха първите комични редове в аналите на солидния естетски празник под тепетата. 

Елисавета Шотилова                                                               


12/06/2012

Разходка от класическите шедьоври на Хайдн до романтичните страсти на Брамс

С прочутата „Чучулигата” на Йозеф Хайдн, чиято 280-годишнина отбелязва музикалният свят,Quarto Quartet, 48 International Chamber Music Festival, 2012, Concert, June 11 започна втората вечер на 48-я Международен фестивал на камерната музика. Творбата – един от шедьоврите на класиката, понесоха във въздуха над чемширите в живописния двор на Етнографския музей четирима млади музиканти от Quarto Quartet. Иван Пенчев-цигулка, Светлана Станчева-цигулка, Татяна Тодорава-виола и Стоян Божков-виолончело, свириха така, че градината и калдаръмът на Куюмджиевата къща заприличаха на градинските зали на открито във виенските дворци.

Публиката слушаше в захлас едно от най-високите постижения на световната класика в изпълнение на квартет талантливи български музиканти. Инструменталната музика, която омайва почитателите в Пловдив, се рееше сякаш в безкрая – истинска почит към паметта на маестрото – основателя на квартета, един от най-ярките представители на класиката. Мелодията на менуета – третата част от произведението, сякаш кани на танц, а мислите потъват в тайните на полифоничното майсторство. Народностната основа на старинния френски танц, споменът за австрийския кралски двор, контрастите от творчеството на Хайдн от края на 18 век се сляха в едно в Старинен Пловдив и се получи фантазия от звуци върху картина, нарисувана с бавни движеинния, поклони и реверанси. Усещаше се жизнерадостта и бодростта на композитора във Finale.Vivace. За да замлъкне класиката след това, точно както в творческо мълчание са преминали последните години на Хайдн в началото на 19 век.

Бурите и и грандиозните социални сътресения на това време илюстрира Хоакин Турина – един от най-интересните композитори на Испания, запазил в сърцето си завинаги чара на родния си град Севиля и красотата на ритуала борба с бикове. Той посвещава много пиеси на тореадорите. Ние слушахме La Oracion del torero – впечатляваща творба, в която импресионистичната хармония се преплиташе с ритъма. Ярките цветове на испанците грейваха при всяко крешчендо, макар че пиесата като цяло беше сдържано игрива и закачлива. Страстите и силните усещания на бикобореца се илюстрираха с богатството на хармонията, заглушеното пицикато, ритмиката. Забавлението, заради което публиката отива на арената, тук преливаше в мечтание за красота и изящество.

Във втората част на концерта към квартета се присъедини кларнетистът Атанас Илиев. И петимата заедно изпълниха Кларинетен квинтет опус 115 в си минор – една изключително нежна творба на немския композитор Йоханес Брамс. Стъпил върху чистотата на бароковите и класически майстори, виртуозът създава романтичния си стил с лекота. Точно такава лекота демонстрираха с изпълненията си и музикантите от квинтета. Разнообразната ритмика, ладове и богата хармония създадоха усещане за приспивна песен, въпреки типичните големи контрасти в емоционалните внушения в композициите на Брамс. Нежните романтични образи се редуваха с класическите форми. Това беше финалът – темпераментна и страстна музика, която „рисува” интимна атмосфера, поезия и лирика, в сумрака на вечерта. 

Евелина ЗДРАВКОВА


12/06/2012

Световното дуо Русев – Мангова свири на Камерния с уникални инструменти

Концертът на Светлин Русев – цигулка, и Пламена Мангова – пиано, в голямата зала на Драматичния театър на 13 юни, сряда, от 19 часа, е гвоздей в програмата на тазгодишния Камерен фестивал, твърдят от Интерарт фест, изтъквайки продуцентската роля на отдел „Култура” към Община Пловдив.

Двамата български музиканти, с изключително успешна международна кариера, ще се представят пред пловдивските ценители със стилна и трудна програма, е мнението на доц. д-р Полина Куюмджиева от Експертния съвет на форума. Ще прозвучат произведения от Игор Стравински, Едвард Григ, Морис Равел, Еужен Изаи.

Пред пловдивските ценители на класното музициране Светлин Русев ще свири на уникална по своя произход цигулка Амати-Страдивариус от 1720 г., разкриха познавачи, близки до артиста. А специално за Пламена Мангова, по изрично искане на нейния импресарио, за този концерт е осигурен роял с марката „Бродман”, обявиха организаторите. 

Елисавета Шотилова                                


13/06/2012

Струнно трио – стилен щрих в афиша на Камерния

Единственото струнно трио в програмата на 48 Международен фестивал на камерната музика ще се изяви на 14 юни от 20 часа на познатото за меломаните място – Етнографския музей. В състав Емил Бошев – цигулка, Огнян Константинов – виола, Георгита Николова – виолончело, българското струнно трио е подготвило за пловдивската публика немско-австрийски репертоар.

Известните с чувството си за стил, мярка и баланс в музицирането артисти ще представят добре познати за почитателите на класическата музика автори чрез техни по-непознати творби. Ще чуем Моцарт с обработка на Адажио и фуга от Бах, едночастното трио в Си бемол мажор от Шуберт и още едно трио в същата тоналност от Хайдн, последвано от различния, съвременен стил на Регер, както и ранна Серенада оп. 8 от Бетовен. 

Елисавета Шотилова             


14/06/2012

Поклон и на крака пред Светлин Русев и Пламена Мангова!

Svetlin Roussev, Plamena Mangova, 48 International Chamber Music Festival, 2012, Concert, June 1313 юни 2012 г. – този ден в Пловдив беше белязан с изключителен концерт от най-висока класа. Каквито и думи да се изпишат, колкото и красиви да са, вълнението и чувството от изкуството, което сътвориха цигуларят Светлин Русев и пианистката Пламена Мангова, едва ли ще могат да се пресъздадат.

Концертът на тези млади българи – виртуози на инструментите си, ознаменува 48-то издание на Международния фестивал на камерната музика като форум със сериозно присъствие в световния културен афиш. Те за пореден път защитиха факта, че България има именити музиканти, невероятни таланти, на които публиката на планетата става да ги аплодира на крака. И за пореден път Пловдив не можа да понесе на крилете си този дар от двамата майстори – в залата на Драматичния театър, където беше концертът, ценителите бяха едва 200 души. Но пък се държаха като истински меломани, съпреживявайки музиката.

Концертът започна с „Елегична поема” от белгиеца Еужен Изаи. Творбата не е от най-популярните, но Светлин и Пламена – двама вълшебници с ноти, успяха да омаят публиката от първия звук. В тяхното изпълнение пиесата звучеше като поетично размишление, мекото вибрато в пръстите на цигуларя създаваше усещане за топла любов, а спокойствието в излъчването на Пламена нашепваше за лирично съзерцание. Всяка фраза беше педантично изработена, изваяна до съвършенство, музиката се лееше със завидна лекота.

Музиката сякаш извираше от всяка нота, изригваше из дълбините на душата. И преля в Соната за цигулка и пиано в сол мажор от Морис Равел. Ефектните пицикати на Русев и игривите пръсти на Мангова джазираха фино алегретото – аромат, който може да бъде усетен само от изкушени и посветени меломани.

Третата творба тази вечер бе „Каприз във форма на валс” от Камий Сен-Санс и Еужен Изаи. Ерата на темпераментния валс отдавна е преминала, но усещането за този нежен и предизвикателен танц, за плъзгането на партньорите като обръч, за близостта между тях, завладяха публиката, защото музикантите дадоха всичко от себе си. Направиха изпълнението с вкус, вдигнаха елегантно градуса на вълнението, изкачиха с финес слушателя на още по-високо стъпало в естетическите внушения. И претвориха умело мислите и чувствата на двамата композитори, дори философската идея на тяхното време – края на XIX и началото на XX век като истински аристократи. Емоцията беше толкова силна, че паузата, обявена в този момент, прозвуча като излишна или не на мястото си.

Във втората част дъхът на публиката спря! Класните музиканти ни предложиха поредната нова порция безспорни доказателства на дарбата и умението си да интерпретират композициите с огромно високо техническо майсторство. Нюансите в Соната за цигулка и пиано № 3 в до мажор от Едвард Григ в ръцете на Светлин и Пламена рисуваха пъстри картини, изпъстрени с романични настроения, звездни мигове, красиви пейзажи, панорамни разходки.

За финал гостите свириха Игор Стравински – един от най-големите творци в културата на миналото столетие заради ярката си индивидуалност и своеобразния си музикален език. „Дивертименто” от руския автор беше една изключителна импресия от скерцо игри и вариации, в която музикантите показаха завиден професионализъм и хармония, каквито рядко се срещат. И фантастичният дует отново доказа, че владее до съвършенство техниката на музициране. Въздействието от този концерт беше магнетично върху всички в залата.

Бисът беше популярната по цял свят „Севдана” от Георги Златев-Черкин – пиесата, която носи българския фолклорен дух в себе си, като реверанс към българската музика. Последваха заслужени аплодисмени – абсолютно признание за майсторството на двамата млади българи-зрели артисти, изключителни естети с неуморим дух и неугасима страст към музиката, необикновено надарени и завършени творци, които свирят ярко и ентусиазирано с максимално желание да изявят своето виждане за музиката.

Концертът се превърна в изящно и незабравимо събитие, чийто отглас ще отеква дълго. Истински празник за истински ценители.

Поклон! И аплодисменти! 

Евелина ЗДРАВКОВА


14/06/2012

На 15 юни – вечер на Дебюси и клавирната музика на ХХ век

С концерта си на 15 юни от 20 часа в Етнографския музей клавирното дуо Красимир Тасков – Ростислав Йовчев прави своеобразен преглед на клавирната музика на 20 век и реверанс пред Клод Дебюси. Неговата 150-годишнина известните наши пианисти отбелязват с 2 творби за 4 ръце.

Тасков – Йовчев, активно концертиращи у нас и зад граница и като солисти, и като камерни изпълнители, ще отбележат с концерта си годишнини от рождението и на други големи композитори – 130 на Шимановски, 130 на Стравински, 60 на Атанас Атанасов. Красимир

Тасков ще изпълни самостоятелно четири пиеси на Арно Бабаджанян и две свои – заедно с Йовчев.

Красимир Тасков и Ростислав Йовчев са преподаватели в Националната музикална академия. 

Елисавета Шотилова                                                               


15/06/2012

Пловдив – едно мини сърце на музикалния свят

14 юни е, 20 ч., въздухът притреперва от жегата, погълнала деня. В двора на Етнографския музей вEmil Boshev, Ognyan Konstantinov, Georgita Nikolova, 48 International Chamber Music Festival, 2012, Concert, June 15 Пловдив мирише на черница и цветя – като в градините на Тюйлери, Версай или Шонбрун. Под сводовете на възрожденската къща заемат местата си цигуларят Емил Бошев, виолистът Огнян Константинов и челистката Георгита Николова. Публиката е в очакване на поредния изящен музикален подарък в рамките на 48-я фестивал на камерната музика на Трихълмието край Марица.

Зазвучават първите акорди на Адажио и Фуга от Бах-Моцарт. Закачливо политат над чемширите и отекват в сърцата на зрителите – интродукция към концерт, който ще остави незабравим спомен у почитателите на красивата музика. Изпълнителите повеждат публиката си на разходка в предкласиката, където ромоленето на фонтана, стичащата се водна каскада и хорът на птиците, които прелитат в небето, се сливат в брилянтна хармония и отлитат в безкрая.

Усещането за бал сред природата прелива в класическото Трио за цигулка, виола и чело опус 53 в си бемол мажор от Йозеф Хайдн. Допирът с тази дворцова музика създава усещане за аристократизъм. Толкова е хубаво, лежерно, спокойно, красиво – музикантите изпълняват тази творба в чест на 280-годишнината от рождението на първия виенски класик.

Следва плавен преход към по-модерната музика – пиеса от Макс Регер. Този немски композитор е писал основно за орган. Според едни е гений, според други – антимузикант. В творбата, която струнното трио представи в Пловдив, пролича неговият виртуозитет – в изумителния контрапункт, полифоничност и език на крайностите. Толкоз по ръба на модернизма.

Във втората част на концерта музикантите ни върнаха отново към класическата школа с музика от Франц Шуберт. Триото, което слушахме в изпълнение на Бошев, Константинов и Николова, беше истинска илюстрация на романтизма в музиката. Мелодията – тържествена, но и с привкус на символично бунтарство, силни емоции, трепет, любов, ужас, страх, жажда за свобода. Тримата музиканти събраха цялата естетика на живота в това изпълнение.

И така, вдъхновени и намерили утеха в света на чувствата, музиканти и меломани прекрачиха заедно към Серенада опус 8 от Лудвиг ван Бетховен. В игри и закачки, но с типичния за епохата аристократизъм, те потопиха почитателите си в Средновековието и Ренесанса. И някак съвсем естествено се плъзна усещането за спокойна вечер и един прозорец, под който трубадурът пее песен за любимата си. В тази прекрасна музика от време на време се включваха и птиците с техния впечатляващ писък, хор или чуруликане, за да добавят към вечерта уникален чар и да направят времето, прекарано в Етнографския музей, запомнящо се.

Аплодисментите бяха искрени и заслужени. Беше една красива и нежна лятна вечер, с която се поглезиха стотина почитатели на изящната класическа музика. И превърнаха Стария Пловдив в едно „мини сърце на музикалния свят”. 

Евелина ЗДРАВКОВА


15/06/2012

Ученици лауреати за първи път в програмата на Камерния фестивал

На 16 юни от 11 часа в аулата на НУМТИ е концертът на ученици – лауреати на национални и международни конкурси, стипендианти на Министерството на културата. Включвайки го в афиша си, 48-ият Международен фестивал на камерната музика изтъква сериозната си подкрепа за младите дарования, коментира факта Нели Попова, директор на пловдивското музикално училище. То представя 6 свои изявени ученици пред прецизната фестивална публика, другите 7 са от НМУ „Панайот Пипков” – София.

Сред пловдивските таланти са пианистът Георги Славов, с първа награда на националния конкурс „Шуман-Брамс”, и Димитър Панайотов – тромпет, с първа награда и Гран при от Международния конкурс за тромпетисти (Стара Загора – 2011). Теодора Атанасова – виолончело, освен самостоятелно, се изявява и в трио с Васил Начев – пиано, Наталия Тодорова – цигулка. Акордеонистът Александър Маринов, както и другите участници в концерта, също е с първа награда, и ще свири „Фил танго” от Фил Бовиер.

Месиен, Панчо Владигеров, Рахманинов, Попер, Глинка, Леви, Бизе-Борн и Пиацолла са композиторите, чиито творби са донесли отличията на лауреатите – ученици от 10, 11 и 12 клас, стипендианти на МК, със специален концерт на 48-мия МФКМ под тепетата. 

Елисавета Шотилова         


16/06/2012

Знаменитата флейтистка Лидия Ошавкова свири с гръцки колеги на 17 юни

Знаменитата българска флейтистка Лидия Ошавкова доминира концерта на 17 юни в ЕтнографскиLidia Oshavkova, 48 International Chamber Music Festival, 2012, Concert, June 17 музей от 20 часа, представяйки се в трио с колеги от Гърция. С флейтистката Каролина Игнатиаду и пианиста Ангелос Цанакас първата ни флейта ще изпълни творби Дебюси, Гобер, Парашкев Хаджиев, Раймон Гийо, Ейтор Виля-Лобош, Пиацолла и Франц Доплер.

Лидия Ошавкова, като професор по флейта в музикалната академия в София, е поканена да преподава в Гърция, Корея, Япония, Франция, Германия. Концертира като солист и различни камерни формации по нашите и световните музикални сцени. 

Елисавета Шотилова            


16/06/2012

Концертът на Тасков и Йовчев – пъзел от музикални картини с шарени имена

Двама майстори на клавишите – българските пианисти Красимир Тасков и Ростислав Йовчев,Krasimir Taskov, Rostislav Yovchev, 48 International Chamber Music Festival, 2012, Concert, June 15 разтуптяха сърцата на публиката на Камерния фестивал в Етнографския музей с модерна програма. В двора цареше пълна тишина. Сакаш почитателите, посветили петъчната вечер на Клод Дебюси и клавирната музика на ХХ век, предполагаха стилното леко и нежно начало на концерта.

Тасков и Йовчев започнаха почти неусетно. И така всяка нота се чуваше ясно и отчетливо, а акустичният звук обгърна цялата градина и накара всеки от присъстващите да го почувства наистина в сърцето си. Това беше „Малка сюита в четири части за пиано на четири ръце” от Клод Дебюси. Меката мелодия се преля и във втората творба от френския композитор, основоположник на импресионизма в музиката – Прелюда „Следобедът на един фавн”. Изпълниха я на четири ръце, в транскрипция от Марис Равел. Това беше премиера за България.

2012 г. е юбилейна за много композитори, чиито произведения слушаме в рамките на Камерния фестивал. На 130-годишнината на Карол Шимановски бяха посветени „Островът на съкровищата” и „Калипсо” от цикъла „Метопи”. И ако потърсим метафората в тази програма, ще открием, че тук Ростислав Йовчев стъпва на опита и професионализма си като върху метоп – плоча с релефни изображения, превежда публиката през приключението и го украсява с нимфата Калипсо, спасила Одисей след корабокрушение.

130 години се навършват и от рождението на Игор Стравински. В негова чест двамата пианисти изпълниха Пет леки пиеси за пиано на четири ръце – Анданте, Еспаньол, Балалайка, Неаполитана и Галоп. Руският композитор, живял и творил във Франция и Съединените щати, е популярен със стилистичното разнообразие на работите си. И изпълненията тази вечер бяха огледало на това богатство.

Любопитни, някакси по нашенски ритмични, бяха четирите пиеси на арменеца Арно Бабаджанян. Композиторът успешно си е сътрудничил с поета Робърт Рождественски и певеца Йосиф Кобзон. Много от песните, които е написал за тях, звучат в мобилните телефони. Примерно «Королева красоты», «Голубая тайга», «Воспоминание», «Позови меня”, «Благодарю тебя». В Етнографския музей Тасков изпълни Прелюдия, Вагаршапатски танц, Експромт, Капричио. Преди финала дуетът се люшна във фолклорния ритъм. Композициите на Тасков „Новелета” и „Танц” звучаха в изпълнение от четири ръце.

И накрая – едно интересно произведение на Атанас Атанасов „Български танц за пиано, създадено през 1998 г., но неизпълнявано в Пловдив. Тази игрива мелодия в неравноделни тактове беше подаръкът на Ростислав Йовчев и Красимир Тасков за 60-ия рожден ден на Атанасов с пожелание за успехи и здраве.

Около два часа на сцената под открито небе се преплитаха модерни музикални форми с елементи на фолклор. Заедно с музикалното изкуство, изпълнителите споделяха с публиката радостта от живота, смеха и щастието – искрена радост и наслаждение от музиката и контакта с публиката. Това беше петата вечер – нов красив пъзел от музикални картини с шарени имена и много съвременно звучене.

Евелина ЗДРАВКОВА


17/06/2012

Виртуозите брат-сестра Гелеви – приятната изненада на Камерния

Veselin Gelev, Srebra Geleva, 48 International Chamber Music Festival, 2012, Concert, June 18Концертът на 18 юни, понеделник, от 20 часа в Етнографския е белязан от две събития. Изявата е на дуо, съставено от брат и сестра Гелеви, родени в Асеновград, учили в пловдивското музикално училище, а висше образования в чужбина. Сребра Гелева – пиано във Виена, там сега е и преподавател. Веселин Гелев – цигулка в Ню Йорк, там прави и солидна кариера като солист и камерен изпълнител; сега е концертмайстор на Лондонската филхармония. И двамата са лауреати на престижни международни конкурси.

Като дуо брат-сестра Гелеви ще зарадват пловдивската публика с изпълнение на сонатни творби от Моцарт, Шуман, Лютославски, Прокофиев.

Този концерт се посвещава на 60-годишнината на доц. д-р инж. Димитър Димитров, ректор ВУАРР, основен спонсор на фестивала. 

Елисавета Шотилова       


18/06/2012

Barock & Free разчупва традицията на Камерния

На 19 юни от 20 часа Етнографският музей, традиционната сцена на Фестивала на камернатаValentin Gerov, Antony Donchev, 48 International Chamber Music Festival, 2012, Concert, June 19 музика, ще се пренесе едновременно в две епохи. Барок и съвременност ще бъдат съчетани от изключителните музиканти Валентин Геров и Антони Дончев. Като Barock & Free определя техните интерпретации доц. д-р Полина Куюмджиева.

Валентин Геров – виола, и известният джазмен Антони Дончев – пиано, ще импровизират върху музиката на Пърсел, Маре, Телеман, Марчело. Този концерт на дуо Геров – Дончев продължава започната през миналата година нова линия във фестивалната програма на най-влиятелния музикален форум под тепетата. Традицията се обогатява със съчетанието класика – джаз. Тогава това успешно направиха атрактивните братя Владигерови. 

Елисавета Шотилова          


19/06/2012

Виртуоз от Украйна закрива на 20 юни Камерния фестивал

Клавирният рецитал на младия украинец Александър Поляков тържествено затваря последната страница на 48-мото издание на Международния фестивал на камерната музика под тепетата. Лауреатът на престижни международни конкурси, когото миналата година не успяхме да чуем заради съвпадение на концерта му с обявения национален траур, ще изпълни на 20 юни от 20 часа сред живописната атмосфера на Етнографския музей творби на Брамс, Шопен, Ляпунов.

24-годишният виртуоз, с над 15-годишна клавирна кариера на световния подиум, ще зарадва пловдивските ценители на класическата музика със своя оригинален прочит на „Картини от една изложба” на Мусоргски. Това най-популярно произведения в клавирната литература е предизвикателство за всеки пианист, и аз очаквам с нетърпение да чуя изпълнението на Александър Поляков, споделя проф. Георги Кънев.

Концертът на Александър Поляков е под патронажа на инж. Димитър Георгиев, почетен консул на Украйна в Пловдив. 

Елисавета Шотилова  


20/06/2012

Кучета не лаеха по Камерния фестивал, само птички пяха

Фестивалът приключи успешно в художествено отношение, във финансово – не толкова, е изводът на мениджъра на МФКМ Димитър Малашинов, направен на заключителната пресконференция за 48-то му издание. Определяйки го като най-престижния естетски форум, музикалната визитка на Пловдив, той не спести огорчението си от лошия синхрон между многото прояви в културния афиш под тепетата през юни, довели до объркване и разслояване на публиката.

Ако по време на концерта ти в Етнографския лаят кучета, значи лошо свириш, ако пеят птички – всичко е наред, така столичен инструменталист с опит от този уникален подиум на Трихълмието предупредил виден наш пианист с първа изява на Международния фестивал на камерната музика.

Не само на неговия, на всичките концерти през 10-те юнски празнични дни в живописния двор наAleksandar Polyakov, 48 International Chamber Music Festival, 2012, Closing Ceremony, Concert, June 20 Куюмджиевата къща птичките чуруликаха под акомпанимента на виртуозни артисти. Кучетата из близките сукаци, явно ще отнесат приза за мълчалив поклон пред стойностното изкуство. Птичките запяха в надпревара още на обедната репетицията на младия пианист от Украйна Александър Поляков, чийто клавирен концерт тържествено закрива тазгодишния Камерен фест на 20 юни от 20 часа сред магнолии, рози, чемшири и редки дървеса в двора на възрожденския дом до Хисар капия. Неговата изява е под патронажа на инж. Димитър Георгиев, почетен консул на Украйна в Пловдив.

Първи импулс и подтик към голямата музика незнаещият още да чете Саша получава от майка си, пианистка и музикален педагог и до днес, стана ясно на пресконференцията. Днес, на 24-ри, Александър Поляков има зад гърба си над 15-годишна клавирна кариера на световния подиум. Учи допълнително диригентство на симфоничен оркестър. Голямата му любов и единствена муза засега продължава да е музиката. След 8-часови ежедневни репетиции, Алекс отмаря, слушайки Бийтълс, Синг, Пинк Флойд. Не чувствал потребност от кафе, но не можел без шоколад, издаде някои свои лични тайни пред журналисти виртуозът от Киев. 

Елисавета Шотилова                                                               


21/06/2012

Дама инженер стана ценител №1 на 48 Камерен фест

Призьорът сред преданата публика на 48 Международен фестивал на камерната музика стана известен на финалния концерт на естетския форум. След биса за младия виртуоз от Украйна, пианиста Александър Поляков, на 20 юни вечерта на подиума под фронтона на Куюмджиевата къща бе аплодирана и Таня Димитрова. Тя получи традиционната награда за най-ревностен ценител на камерната музика, присъждана от фестивалния комитет. Г-жа Димитрова напълно заслужи приза – не пропусна нито един концерт от програмата ни, доказа го с билетите си, коментира Димитър Малашинов, мениджър на феста.

Невероятен пианист е Поляков, подари ни истински празник, сподели вълнението си след концерта и отличието си Таня Димитрова, инженер по професия и меломан от класа, както сама се определя. Дамата, обявена за ценител №1 на 48-ми МФКМ, вече притежава покана с 2 места за цялата програма на 49-о издание на емблематичното за Пловдив културно събитие през 2013 година. 

Елисавета Шотилова                                                               


22/06/2012

С мед без жило Камерният фестивал затвори 48-та си страница

Меда – за Камерния фестивал, жилото – за Лукавия! Това повели Нейно Величество Природата на финала на престижния културен форум, когато на 20 юни в Етнографския музей той успешно затвори 48-та си календарна страница. Тогава гръмна и новината: Международният фестивал на камерната музика (МФКМ) прибави още една буквичка М към абревиатурата си. МФКМ стана ММФКМ! Което означава: Меден Международен Фестивал на Камерната Музика. Случилото се изненада домакини, спонсори, артисти, публика, дори организаторите – всички! Изненада ги, но как! От сладко по-сладко. По-сладка бе само звуковата поезия, римуваща се с дъхавата зеленина в двора на Етнографския музей в Старинен Пловдив. Безспорно. Но и очевидно. Очите на всички, които през 10-те юнски фестивални дни се потапяха във виртуозното музициране на артисти от световна класа, видяха как мед капна…Мед капна и закапа от… снагата на Куюмджиева къща. И естетският празник, който през цялото време вървеше по ноти, ухаеше на магнолия и чемшир, на рози и хортензии, завърши по… мед. (35-те градусови горещини не пожалиха и благодатните резерви на диво пчелно семейство, обитаващо незнайно откога тайник зад фронтона на възрожденския дом. Медът започна да капе точно в сърцето на Камерния фестивал – музикалния му подиум, на крачка от рояла. Предвидливите музейници веднага обновиха експозицията на Етнографския с нов експонат – глинено гърне, пълнещо се на живо с див мед.) Ето как 48-ми МФКМ стана 1-ви ММФКМ.

Шегата е истинска, както е верен и фактът, че без другите 2 М-та, добавени към обновеното наименования на феста не са от днес.Това са инициалите на Мениджъра Малашинов. Без него нямаше да има 48-ми МФКМ. Нито първи ММФКМ. ММФКМ – ММ очаква своите нови празници за 49-ти път през 2013-а. 

Елисавета Шотилова


 

Advertisements