46-ти Международен фестивал на камерната музика, 2010 – публикации

21/06/2010       

ФЕСТИВАЛЪТ ПОДАРИ НАСЛАДА НА ЦЕНИТЕЛИТЕ НА КАМЕРНАТА МУЗИКА

Успешно завърши 46–то издание на Международния фестивал на камерната музика. С дълголетната си история той заема заслужено, приоритетно място сред многообразието на фестивални и еднодневни конкурсни прояви в Пловдив.

International Chamber Music Festival Plovdiv, 46 edition, 2010

Тазгодишната програма ни провокира с атрактивните си концерти и с новата си визия. Фестивалът предложи предизвикателно в художествен план музикално-изпълнителско изкуство и емоционално общуване с почитателите на камерната музика. Пловдивските ценители имаха удоволствието да се наслаждават на 8 фестивални концерта. Най-ярките и запомнящите се са рециталът на френския пианист Бертран Жиро, концертите на Артлайн трио – Киев, Украйна, на Акустично трио”3000”, на пианиста с европейска кариера Георги Черкин и духов квинтет. ”Романтичната музика” на утвърдения наш виолончелист Венцеслав Николов и на талантливия млад пианист Радослав Николов плени неголямата, но високоинтелигентна общност, събрала се в Етнографския музей, традиционната сцена на Международния камерен фестивал. 46-ият сезон на престижната и уникална музикална проява под тепетата имаше достоен завършек с църковнославянското музициране на популярния и високопрофесионален камерен ансамбъл ”Йоан Кукузел Ангелогласния”.

Фестивалът на камерната музика Пловдив, 2010, реализиран с надеждната спонсорската подкрепа на меценатските фирми – козметичната компания ”Роза импекс”, КЦМ 2000 АД и ВУЗК, ще се запомни и с насърчителните финансови постъпления от продажбата на входни билети. Тя е връх в досегашната му история – те съставляват повече от 1/3 на скромния фестивален бюджет. Въпреки кризата и неадекватното отношение на Министерството на културата към Фестивала на камерната музика, вписан в ранглистата на международните музикални прояви, той постигна своите цели и задачи.

Фестивалът допълни и обогати музикалната летопис на Пловдив, трайно завладя искрените си и множащи се почитатели и реално допринесе за утвърждаването на древния и вечен Пловдив в още по-желана културна дестинация. 

Димитър Малашинов

Мениджър на  фестивала


Хронология на публикациите

25/04/2010

ФЕСТИВАЛЪТ НА КАМЕРНАТА МУЗИКА, 2010 ТРЪГВА С НОВА ВИЗИЯ И АТРАКТИВНА ПРОГРАМА

Художествено-експертния съвет към дирекция”Култура” на Община Пловдив обсъди и прие програмата на 46-то издание на най-дълголетното и емблематично музикално събитие за нашия град – Международния фестивал на камерната музика,който по традиция се провежда в периода от 10 до 20 юни. Програмата включва осем значими фестивални концерта, три от които са с международно участие.Фестивалът ще бъде открит и реализиран в живописната атмосфера на Етнографския музей в Старинен Пловдив с концерт на артлайн трио”Киев”-Украйна. Участват още ансамбъла”Академични виртуози” със солист и диригент Венцеслав Николов, популярното акустично китарно трио ”3000” ,изявения френски пианист Бертран Жиро,клавирно дуо Красимир Тасков – Ромео Смилков, духовия ансамбъл”София” със специалното участие на нашумелия български пианист Георги Черкин. Фестивалът запазва традицията за изява на млади певци и инструменталисти като тази година предоставя концертния си подиум си на младата пловдивска хорова формация ”Евмолпея”. Закриването на Фестивала е отредено на добилия голяма международна слава и популярност хор Йоан Кукузел ”Ангелогласния”, чийто църковно-славянски песнопения са неувяхваща класика. 

Евелина Здравкова 


07/06/2010

ОТЗИВИ В МЕДИИТЕ СЛЕД ПРЕСКОНФЕРЕНЦИЯТА НА 3 ЮНИ 2010 ЗА 46-ИЯ ФЕСТИВАЛ НА КАМЕРНАТА МУЗИКА ПЛОВДИВ

03.06.2010 16:46
Международният фестивал на камерната музика в Пловдив за 46-ти пореден път

Без подкрепа от Министерството на културата и с двойно по-малък бюджет Международният фестивал на камерната музика в Пловдив и тази година ще защити името си на един от най-престижните музикални форуми у нас. За 46-ти пореден път в неповторимата атмосфера на Етнографския музей ще свирят музиканти от най-висока класа. Програмата включва осем концерта между 10 и 20 юни. Изцяло международните участия са само две. Но повечето родни музиканти са получили признание на някои от най-големите европейски и световни сцени. Безспорно голяма радост за ценителите ще е гостуването на известния виолончелист и диригент професор Венцеслав Николов. Пианистът Георги Черкин е друг акцент. Младият виртуоз ще свири в залата на Драматичен театър – Пловдив. Заради очаквания голям зрителски интерес, на същото място ще бъде и концертът на нашумялото акустично трио 3000 – Иван Лечев, Веселин Койчев и Цветан Недялков. Названието „международен“ фестът защитава с присъствието на френския пианист Бертран Жиро и Артлайн трио от Украйна. 

РАДИО ПЛОВДИВ: ИДВА КАМЕРНИЯТ ФЕСТИВАЛ
3 June 2010 – 13:16:37

46-ят международен фестивал на камерната музика „Пловдив 2010″ ще се проведе от 10 до 20 юни, като за първи път във фестивалната история Министерството на културата лишава форума от финансова подкрепа. Фестивалният бюджет се покрива от спомоществователи и от община Пловдив с 20 хиляди лева, но това свива международното участие , което тази година е с две прояви: Артлайн трио Киев от Украйна ще открие феста в Етнографския музей, а от Париж за своя концерт ще дойде известният пианист Бертран Жиро. В програмата участват български музиканти, които гастролират на световни сцени. Между тях е виолончелистът Венцислав Николов, пианистът Георги Черкин, камерен ансамбъл „Йоан Кукузел“, който ще закрие фестивала. В програмата със специален концерт се отбелязва 200-годишнината от рождението на Шуман. Класическият формат на феста е разнообразен с включването на Акустично трио 3 000 Иван Лечев, пловдивчанинът Веселин Койчев и Цветан Недялков от Ку-ку бенд. Сцената за млади таланти е предоставена с матине на хор „Евмолпея”. Като съпътстваща програма е изложбата на украинската художничка Йона Людо, която в деня на откриването 10 юни, ще бъде експонирана в Културния център на Радио Пловдив.

Украинско трио открива фестивала на камерната музика 
Източник: News.Plovdiv24.bg    14:50 / 03.06.2010    

46-тото издание на най-дълголетното и емблематично за града музикално събитие – Международен фестивал на камерната музика, ще се проведе между 10-и и 20-и юни. За първи път тази година Министерството на културата го лишава от финансова подкрепа и той ще се бюджетира от община Пловдив и спонсори. Фестивалът ще се състои в Етнографския музей.
Стартът е с концерт на артлайн триото „Киев“ – Украйна. На фестивала ще участват още ансамбъл „Академични виртуози“ със солист и диригент Венцеслав Николов и популярното акустично трио „3000″ в състав Веселин Койчев, Цветан Недялков и Иван Лечев, които ще се представят с нов репертоар изцяло от класическа музика и авторски произведения. 
В Пловдив пристига и изявеният френски пианист Бертран Жиро. В програмата са и клавирно дуо Красимир Тасков – Ромео Смилков, както и духов ансамбъл „София“ със специалното участие на пианиста Георги Черкин.
Фестивалът запазва традицията за изява на млади певци и инструменталисти, като на предстоящото издание предоставя сцената си на младата пловдивска хорова формация „Евмолпея“. Закриването на фестивала е отредено на популярния на международно ниво хор за църковнославянски песнопения „Йоан Кукузел Ангелогласния“. 

Вежди Рашидов обърна гръб на фестивал в Пловдив
03.06.2010 г. 16:35 ч.
Петя Коленцова – News4000.bg

Ръководството на Международния фестивал на камерната музика – Пловдив 2010 не е получило никакъв отговор от писменото си запитване за субсидиране на Международния кемерен фестивал от министъра на културата Вежди Рашидов. 

„Всичко щеше да изглежда още по-добре, ако не беше отрицателното поведение на Министерството на културата към всички проекти в областта на музиката. В това число и на 46 –то издание на Международния фестивал на камерната музика в Пловдив”, заяви днес на пресконференция Димитър Малашинов – директор на събитието.  Той от 17 години е участвал в организацията на фестивала, а това е бил първия случай, в който няма помощ от държавата. 
Въпреки това, този сезон най-старият и единствен по рода си в България фестивал на камерната музика ще предложи нетрадиционни акценти. Доц. Иван Кюмюрджиев от експертния съвет на проявата представи разнообразната програма.  Тя се вмества в 7 вечери и един ден. По традиция откриването ще е на 10 юни. Две международни участия ще зарадват любителите на камерната музика. Първото е на украинското Артлайн трио „Киев”, с чиято изява в Етнографския музей ще бъде открито 46 – то издание на фестивала. Другото ще е на известния френски пианист носител на много музикални награди  Бертран Жиро на 14 юни.
 
Голямата зала на Драматичния театър ще е домакин на гвоздеите в програмата. Това са вече добре познатите Акустично трио 3000 – китарните виртуози Иван Лечев, Веселин Койчев и Цветан Недялков и популярния пианист Георги Черкин, който ще свири с  Духов квинтет съставен от именити инструменталисти. По случай 200 години от рождението на Роберт Шуман Клавирно дуо в състав  Красимир Тасков и Ромео Смилков ще изпълнят изключително пиеси за пиано на великия немски композитор.  Ще чуем и рядко представяните  „Дванадесет пиеси” на пиано за 4 ръце. Част от програмата ще е „Романтична музика”, изпълнена от Венцислав и Радослав Николови. 
 
Фестивалът запазва традицията за изява на млади певци и инструменталисти. Единственото матине в програмата му ще е участието на пловдивския хор „Евмолпия” към община Пловдив с диригент Рада Славинска. Те ще предложат разнообразна програма в две части. 

Фестивала ще закрие камерният ансамбъл „Йоан Кукузел Ангелогласният” с диригент Димитър Димитров. 
Като съпътстващо събитие идва откриването на изложба живопис на украинката Йона Людо в галерията на Радио Пловдив от 17 ч.  
Откриването на фестивала ще е от 20 часа в двора на Етнографския музей. Всички участия в музея ще започват в същия час с изключение на матинето, което ще е от 11 ч. Билетите ще се продават там и са от 5 до 20 лв. Концертите в драматичния театър ще стартират в 19 часа. Билети за тях се продават на касата пред общината в ценови категории 15 и 20 лв.

Вежди Рашидов отсвири Пловдив
Хари НИГОХОСЯН

Община Пловдив успя да спаси 46-то издание на Международния фестивал за камерна музика, въпреки оглушките на Министерствто на културата. „ Програмата му щеше да изглежда още по-добре, ако не бе отрицателното отношение на министъра на културата Вежди Рашидов към музикалното изкуство, – констатира директорът на феста Димитър Малашинов. – Отправихме няколко официални запитвания дали министерството ще субсидира пловдивския фестивал – няма отговор. За това тази година бюджетът ни е около 13 000 лева, при 25 000 за миналото издание”. 

Общината е отпуснала 10 000 лева, а останалите три са дали други спонсори. Дори такива мощни фирми като „Роза импекс” и КЦМ едва-едва са отворили кесиите си. Другите досегашни спонсори съвсем са прогонени от кризата. Йохан Девлетян от дирекция „Култура” припомни обаче, че Общината прави директни плащания на част от изпълнителите, така че приносът й 
за феста на практика ще е около 20 000 лева. 
Постната пица на министър Дянков в музикален вариант ще се изразява с осем концерта, от които чуждестранните участия ще са само две. Фестивалът на Камерната музика ще бъде открит на 10 юни с концерт на световноизвестното трио „Artline” от Украйна. От Франция пък ще пристигне виртуозът на пианото Бертран Жиро. 
„С оглед на финансовите възможности, програмата е много разнообразна, коментира доц. Иван Кюмюрджиев от експертния съвет на феста. – Пианистът Георги Черкин е един от най-изявените ни млади музиканти. Ще свири с квинтет от именити инструменталисти. Виолончелистът Венцислав Николов също е подготвил сериозна програма. А на заключителния концерт ще чуем камерен ансамбъл „Йоан Кукузел”, който е гостувал в почти всички европейски страни. Той пръв изведе на концертната сцена църковнославянското песнопеене. Фестивалът можеше да е и по-бляскав, ако имахме подкрепата на Дирекцията по изкуства към министерствто на културата. Разбрахме, че там „наблюдавали” музикалните фестивали. Не им плащаме обаче заплати, за да „наблюдават”. 
Изтъкнатият пловдивски пианист проф. Георги Кънев констатира с тъга, че в последно време, вместо да се говори за художествената страна на програмата, се спрягат само пари и пак пари. Без тях обаче и фестивалът нямаше да го има. Изпълнителите идват да свирят в Пловдив за символични хонорари. Димитър Малашинов ги определи дори като „обидно ниски”. Световноизвестният ни челист Венцислав Николов е искал да дойде със свой камерен състав от виртуози, които щяха да свирят за мижавите 1 500 лева. Ама и тези пари ги няма. Така, че виртуозът ще пристигне само с акомпанимент на пиано – пица без шунка, само с доматен сос. Почетният консул на Украйна в Пловдив инж. Димитър Георгиев се е нагърбил да осигури самолетните билети за украинското трио. 
Концертът на Георги Черкин и неговият брас-квинтет ще е в залата на Драмата. Пак там ще свири и нашумялото в последно време китарно трио на Иван Лечев, Веселин Койчев и Цветан Недялков. Този път те ще зарадват публиката с изпълнение на класически творби в по-нов прочит. Пловдивските пианисти Красимир Тасков и Ромео Смилков пък ще ни представят рядко изпълнявани творби на Роберт Шуман за четири ръце. Акцент в програмата ще бъде и матинето на девическа хорова формация „Евмолпея” към Община-Пловдив. 
Официална покана за откриването на 10 юни е изпратена и до министър Вежди Рашидов. „Не вярвам да дойде, усмихва се Димитър Малашинов. 

3 Юни 2010 г.
Международен фестивал на камерната музика 

46-ят международен фестивал на камерната музика ще се проведе от 10 до 20 юни в Етнографския музей в Пловдив.За първи път тази година Министерството на културата няма да отпусне средства на фестивала,а бюджетът ще бъде покрит от спомоществователи и от общината.Орязването на парите се отразява на международното участие, което отава само с две прояви: Артлайн трио Киев от Украйна ще открие феста, а от Париж ще пристигне известният пианист Бертран Жиро. В програмата са включени още виолончелистът Венцислав Николов, пианистът Георги Черкин, камерен ансамбъл „Йоан Кукузел“, който ще закрие фестивала. Със специален концерт ще бъде отбелязана 200-годишнината от рождението на Роберт Шуман. Класическият формат на феста е разнообразен с включването на Акустичното трио Иван Лечев, Веселин Койчев и Цветан Недялков.В съпътстващата програма е изложбата на украинската художничка Йона Людо. 

Украинско трио открива фестивала на камерната музика
Plovdiv24.bg – 03 Юни 14:50

46-тото издание на най-дълголетното и емблематично за града музикално събитие – Международен фестивал на камерната музика, ще се проведе между 10-и и 20-и юни. За първи път тази година Министерството на културата го лишава от финансова подкрепа и той ще се бюджетира от община Пловдив и спонсори. Фестивалът ще се състои в Етнографския музей. Стартът е с концерт на артлайн триото „Киев“ – Украйна


10/06/2010

Стартът на Камерния фестивал – концерт за ценители

Артлайн трио Киев подариха една паметна вечер за истинските ценители на камерната музика наArtline Trio, 46 International Chamber Music Festival, 2010, Opening Ceremony, Concert, June 10 старта на 46-то издание на едноименния фестивал. Пиано, цигулка и виолончело в ръцете на Андрий Васин, Кирил Шарапов и Анна Нужа звучаха като един инструмент. Стегнато, смело и със завидно майсторство музикантите изпълниха двете творби в програмата на концерта – Трио в Es dur – опус 100 от Франц Шуберт и Трио в а moll от Пьотр Илич Чайковски. С първата пиеса пренесоха меломаните в романтичната атмосфера на императорска Виена от началото на 19 век. В музикалното пътешествие потеглиха бързо – с Allegro, преминаха през сякаш безгрижното Andante con moto с радост, заиграха като на шега в Scherzando, за да пристигнат удовлетворени и спокойни в Allegro moderato. Със звук те рисуваха живописни картини в съзнанието на публиката, представяха нежните чувства на композитора. Красиво за ухото в романтиката на музиката на Шуберт се вписваше фонтанът в двора на Музея. Никого не дразнеше, напротив, засилваше внушението, че Камерният фестивал е сцена за истински ценители.

Точно преди месец се навършиха 170 години от рождението на Пьотр Илич Чайковски – един от най-великите композитори през романтизма. В негова памет в репертоара Артлайн трио Киев бяха включили Трио в a moll – пиесата, която Чайковски е написал в чест на своя най-добър приятел – художника Николай Рубинщайн. Музикалните картини за пиано, цигулка и чело на бащата на „Лешникотрошачката“, „Лебедово езеро“ и „Спящата красавица” се знае, че са изпитание за всеки музикант. Украинците ги интерпретираха с отговорност и достойнство. По принцип музиката на Чайковски вълнува със своята задушевност, искреност и човешка красота, защото тя е пречупена през сърцето на автора, а то е било отзивчиво и отворено за страданията, скърбите, и радостите на хората, за техните мечти и борби.

Творбата в памет на Рубинщайн звучи драматично, какъвто е бил животът на пианиста и диригент. Въпреки това в изпълнението като тънка нишка се проточваше жизнеутвърждаващата сила и красотата на музиката.

Със замах на изключителни професионалисти тримата музиканти омаяха новите си пловдивски почитатели. На бис изпълниха модерно испанско танго. Танцът е композиран преди 20 г. от украинския композитор Мирослав Скорик. Пиесата е за цигулка и пиано, и наскоро той я е преработил специално за тях. Нежна, красива, темпераментна музика за финал – истински подарък за ценители. 

Евелина Здравкова


11/06/2010

Приказката 46-ти Камерен фестивал

Първите акорди на 46-ия Международен фестивал на камерната музика прозвучаха в двора на Етнографския музей на 10 юни 2010 г. В уникалната атмосфера на живописния двор за пореден път се събраха съмишленици – музиканти, почитатели на красивото изпълнителско изкуство, артисти, за да дадат старт на престижния артфорум.

46 International Chamber Music Festival, 2010, Opening Ceremony, Concert, June 10 Artline Trio„За мен е висока чест и приятно задължение да открия Фестивала на камерната музика, който ежегодно превръща Пловдив в център на ярки и силни музикално-артистични камерни прояви, който е място за срещи на артисти от висока класа. Фактът, че е включен в ранглистата на световните музикални фестивали, го утвърждава като всепризнат музикален форум, който трайно се вписва в културната летопис на Пловдив. Пожелавам на артистите много успехи, а на публиката – вълнуващи срещи с музикалното изкуство.” Така заместник-кметът Петя Гогова даде старт на фестивала в топлата юнска вечер.

Специален гост на откриването беше Негово Превъзходителство Виктор Калник, посланик на Украйна в България. Той изтъкна с приятелска усмивка три причини, които го довеждат с радост точно в този ден в Пловдив. Първо фестивалът се открива с концерт на „Артлайн трио” от Киев. Спонсор на събитието е почетният консул на Украйна в България – инж. Димитър Георгиев, управител на козметична компания „Роза Импекс”. И накрая – украшението на фестивала – живописната изложба на младата украинска художничка Йона Людо, която беше открита в Културен център „Радио Пловдив” в ранния следобед.

Човешки дълг е да се подава ръка на младите и талантливи хора. Тяхното изкуство ще спаси цивилизацията, те слагат брошките на забързания ни делник, карат ни да се замислим за стойностните неща в живота, обобщи мнението на всички, които с пари, с много ентусиазъм и с доказан професионализъм създават 46-та музикална приказка, наричана от пловдивчани просто Камерен фестивал. На спонсорите – екипите на „Роза Импекс” ООД, КЦМ 2000 ООД, Земеделски колеж и община Пловдив – благодари директорът на Фестивала Димитър Малашинов.

След кратката церемония Артлайн трио Киев потопи меломаните в красивата музика на Шуберт и Чайковски. 

Евелина Здравкова


11/06/2010

Концерт – пътека от звуци в епохата на романтизма

Venzeslav Nikolov, Radoslav Nikolov, 46 Iternational Chamber Music Festival, 2010, Concert June 11С Феликс Менделсон-Бартолди – бащата на немския романтизъм, започна музикалната разходка във втората вечер на Фестивала на камерната музика в Пловдив. Виртуозът на виолончелото Венцеслав Николов и пианистът Радослав Николов поеха по пътеката от звуци със Соната № 2 в Ре мажор. Четирите части на гениалната творба на Менделсон пренасят публиката в XIX век.

Маестрото нарежда броеница от носталгични настроения, като дялани камъчета в мозайка. Хармонията вдъхновява и изпълнителите, и публиката. Бързите и бавните мелодии се редуват и подчертават класическата красота и съразмерност на музиката на композитора, който възпя текстовете на Гьоте, Шилер, Хайне, Байрон, Шекспир. Музика, която се отличава с ярка мелодичност, наситена с емоция и нежна поетична лирика.

Втората творба в програмата беше Адажио и Алегро в Ла бемол мажор от Роберт Шуман – най-предания на романтизма, композитор. С изпълнението си дуетът потвърди гениалността на твореца, заложил на прямотата и простотата в музиката, на обаянието от новото и на борбата срещу отживелиците в изкуството. Защото светът си е все същият от времето на романтизма, но всеки трябва да извърви своя път в изкуството.

Лаeнето на кучетата в Старинен Пловдив, развеселените младежи в компаниите, които минават край сградата на Етнографския музей никак не се вписваха в атмосферата на концерта тази вечер, но и не можеха да съкрушат настроението на зрителите. Но във втората част се случи нещо неочаквано. Тъкмо маестро Венцеслав Николов вдигна лъка на челото си, за да започне Соната №1 в ми минор от Йохан Брамс. И вместо акордите от творбата, във въздуха гръмна микрофон и силна музика от съседно заведение. Наложи се публиката и гостите да се преместят в хайета на Етнографския музей. Великодушният маестро с усмивка се пошегува: Предадохме се на техническата музика. Едно време това беше ниска култура и поклонниците й се криеха по мазетата, за да свирят, а ние правехме висока култура и бяхме в залите. Сега времето е друго. Ние слизаме вътре, а навън шества масовата култура. Ако погледнем с друго око на това неудобство, можем да кажем, че смяната на акустичната среда обогати концерта. Какво може да се направи в такава ситуация. Да бъдеш културен това означава да изпитваш постоянно удоволствие от досега с изкуството, да бъдеш любопитен и да му се радваш, обобщи маестро Николов.

Следващата стъпка е да се научиш сам да различаваш посредственото от вечното, или ако имаш късмет – талантливото от вечното. Да бъдеш културен значи да искаш да бъдеш щастлив, да съпреживяваш високите полети на духа на твоите съвременници, на близкото и далечно минало, животът ти да мине, изпълнен с радост. Защото колкото и да се изпречва техниката на ХХI век, изкуството ще си остане неотменна част от новото високо интелигентно общество от емоционални и технически грамотни хора. Така не по сценарий, но пък по оригинален начин завърши романтичната разходка по пътеката от звуци с маестро Венцеслав Николов и Радослав Николов – на 11 юни в Етнографския музей на Пловдив. 

Евелина Здравкова 


 12/06/2010

Акустично трио „3000” показа новия музикален вкус

Да се пише за музиката на акустично трио „3000”, e не просто изкушение. Тя така завладява, чеAcoustic Trio Ivan Lechev, Vesselin Koychev, Tsvetan Nedyalkov, 46 International Chamber Music Festival, 2010, Concert June 12 думите остават бледи, безсилни да изразят впечатлението на публиката. Тримата, познати на българската публика китаристи, Иван Лечев, Веселин Койчев и Цветан Недялков – безспорни професионалисти, се събраха на сцената на Камерния фестивал в Пловдив, за да покажат на всички, че кризата не може да обезкуражи порива на сърцето.

На пук на всичкия недоимък, на фона на носталгията и безизходицата, завладяла колегите им по съдба, те раздиплят класиката на рок, джаз, фламенко и етно. Правят го със завидно удоволствие. Харизмата им завладява, заразява и пристрастява и тях, и зрителя към китарата. Обикновено историята на всяко произведение си има своя лична биография, тайна. В случая тя няма значение. Музикантите експериментират и се получава оригинална нова музика с акустични инструменти, електронно звучене и фурор от аплодисменти. Публиката ръкопляска. А тя прави това, когато е доволна. Невъзможно е да се скрият от зрителите феноменалният синхрон, свиренето със сърце, а не по задължение, виртуозността на тримата музиканти.

Парчетата са авторски обработки на творби, които не са писани за китара. Това впечатлява още повече. И как да не е така, когато се чуват изпълненията на “Accoustic Song” и “Banushora Forever” по музика на Цветан Недялков и обработка от Веселин Койчев на народната песен “Подзим съм мале”. А когато ария от Йохан Себастиян Бах „затрепти” в ритъма на фюжън музиката или „Ариозо” от Росен Балкански се люшне в неравноделните родни ритми… и всичко това на акустична китара… Това е истинско приключение с хепиенд. Може би, за неизкушените, този микс от звукове звучи еклектично. За други е абстрактно съчетание от различни стилове.

За трио „3000” това е рамката на техния музикален вкус, подчинен на истинската музика, родена от душата и претворена от тях като безспорни майстори от най-високо ниво. Досега познати в своето си амплоа. Иван Лечев е от ФСБ – единствената наша група, която има Грами в колекцията от награди, Цветан Недялков е от най-успешната и популярна българска група в последните години – „Ку-ку бенд”, Веселин Койчев е ръководител на легендарната джаз формация „Бели, зелени и червени“, неизменна част от истоирята на Пловдив. А сега – новото трио „3000”, за което тепърва ще се говори.

Казват, че музиката е абстракция. Музиката е движение от минало към бъдеще, винаги нагоре. Музиката е поход, по който вървят неуморните, тези, за които играта е ненаситно желание. Музиката е божествено творение, пред което се мълчи. Тази хармония трио „3000” постигна с един концерт в Драматичния театър. Но я преживяха малцина. А Иван, Цецо и Веско се раздадоха на сцената. След такъв концерт си тръгваш пречистен, одухотворен, крачиш с кеф по улиците, наоколо лятото изригва, мирише липата, и си казваш: има смисъл, не всичко е загубено. Добре, че ги има – Акустично трио „3000”, хората от Камерния фестивал, публиката, която може да се радва на добрите хора, на малките неща, които ни правят щастливи. 

Евелина Здравкова 


14/06/2010

Шапки, долу! Бертран Жиро подрежда мъниста като Лист и Шопен

Bertrand Jarreau, 46 International Chamber Music Festival, 2010, Concert June 14„Три сонета по Петрарка” от Ференц Лист – емоционален прилив на чувства, красив поток от поетични мисли, изящна броеница от музикални мъниста. Така може да се опише с думи началото на концерта на пианиста Бертран Жиро в Етнографския музей на 14 юни 2010 г.

Виртуозът със сръчни ръце украси петия ден на Камерния фестивал в Пловдив с впечатляващо изящество в изпълнението си. Гостът от Франция извая пиесите на унгарския композитор със завидно спокойствие и финес. И макар че живеем седем века след Петрарка, полъхът на ренесанса като епоха, която дарява човека със свобода, се усети. Защото и романтикът Лист е разстилал духовния си хоризонт нашироко, вдъхновяван от поривите, страстите, любовта и бляновете на поета и мислител от Италия.

Мистиката тази вечер беше поразителна. Сякаш пианистът не беше под сводовете на Етнографския музей. Той свиреше така, че публиката се унесе в молитвен екстаз, като на изповед пред олтара на поетичната душа. За да постигне духовното равновесие на твореца – поета, композитора, интерпретатора, до духовната мъдрост.

Втората част на концерта на Бертран Жиро беше посветена на поета на пианото Фредерик Шопен – един от музикалните гении на XIX в., който за трагично краткия си живот е тласнал романтизма много напред и то само чрез белите и черните клавиши. Младият маестро от Париж „хвана” в ръце рояла и го понесе по гребена на вълната с „24 прелюда” – цикъл от пиеси, които звучат като покана за фантазиране. Макар че всяка от тях е по около минутка-две, те са пищни природни и психологически картини. За около половин час се смениха „дъждовни капки”, зимата в Майорка, островите в Испания, стара Франция, после смъртта и животът, революцията, лирика и драматизъм. Пръстите на Жиро се сливаха с хармонията от звучите на този гениален полет на фантазията.

Всичко в тази вечер беше сякаш изчислено по математически път. Дори вятърът, лъхнал неочаквано в топлата вечер, разклати листата на палмата край рояла в темпото на изпълнителя. Наистина всичко потъна в омая на музиката. Шопен е поляк. Бил е изключително надарен, свирил е нежно и тихо, бягал е от блясъка, бил е музикант от любов към изкуството, идеалист до мозъка на костите си. Такъв го усетихме и тази вечер, след като Жиро спази традицията да свири както композитора – изящно, фино, изискано. И спечели – възкреси приятелството между Лист и Шопен – приятелство, пример за гениално признаване на таланта, при което унгарецът се възхищава на поляка и обратното. В Етнографския музей на Старинен Пловдив в рамката на 46-ия Камерен фестивал този дует оживя – в ръцете на Бертран Жиро чрез неговата искреност, поезия и вдъхновение – за мнозина – непостижими мечти. Затова да послушаме още малко Лист и Шопен … Шапки, долу!, дами и господа! Да помечтаем и да станем по-добри! 

Евелина Здравкова 


16/06/2010

Две природни картини илюстрират пъзела Шуман

20 часа. Дворът на Етнографския музей в Старинен Пловдив бе пълен с хора, които очакватKrasimir Taskov, Romeo Smilkov, 46 Iternational Chamber Music Festival, 2010, Concert June 16концерта на клавирно дуо Красимир Тасков и Ромео Смилков – програма Шуман. И неочаквано прикапаха едри капки дъжд. Стартът се пренесе вътре – в хайета на възрожденската къща.

Две природни картини се смениха, докато дуетът чевръсто редеше пъзела от красиви романтични пиеси. След летния дъжд изгря вечерното слънце. Дъждът поръси плочника, освежи въздуха и вдъхнови музикантите. Получи се естествена и навярно неслучайна интродукция на красивия музикален маратон на Тасков и Смилков. А дали не беше някаква съвременна илюстрация на характера на дръзкия и често капризен немски композитор и интелектуалец Роберт Александър Шуман.

Настроенията навън се сменяха като емоциите в творбата на автора. Четири пианистки ръце заплитаха и разплитаха в щуро темпо „Картини от Изток”. Шестте емпромптюта минаха сякаш на един дъх. Хармония, ритъм, форма се сляха в едно в дванайсетте пиеси в опус 85. Оживяваха като на кино марш за рожден ден, танц на мечтите, градинска мелодия, хърватски марш, тъга, турнирен марш, хоровод, при фонтана, криеница, история за призраци, вечерна песен. После дуото пренесе меломаните в цикъла от детски пиеси на най-нежния романтик. И в леките танцови пиеси, и в характеристичните пиеси от опус 109 играта между фината чувствителност и заобикалящия свят не спираше. Острите камъни в крайните психологични състояния на твореца пробождаха тук и там нежните полонези, валсове, менуети, мазурки. Сякаш двойнствената натура на твореца присъстваше постоянно в салона. Докато залезът укроти смяната на атмосферните състояния навън. И златистото слънце отстъпи на тъмната нощ.

Красимир Тасков и Ромео Смилков нямаха сили за бис. Но бяха одухотворени от величието на тяхното изпълнение – благодарение на тях оживяха етнографските картини за някогашните българи, а звуците на рояла докоснаха сърцата на публиката. Музицираха така, че слушайки ги, да ти се присвири. 

Евелина Здравкова 


18/06/2010

Магия в Театъра: Класически и модерни картини с роял и духови инструменти

Georgi Cherkin, Martin Stoyanov, Krasimir Kostadinov, Kostadin Yotsov, Bobi Yotsov, 46 International Chamber Music Festival, 2010, Concert June 18Камерен концерт в черна театрална кутия – звучи почти странно. Но виртуозът на пианото Георги Черкин и неговите петима колеги – изпълнители на духови инструменти, доказаха, че форматът на сцената не може да попречи на големите майстори. Младият маестро и Духов квинтет Кремена Ачева, Мартин Стоянов, Красимир Костадинов, Костадин Йоцов и Боби Йоцов завладяха театралното пространство и въвлекоха публиката в един безкраен диалог. И то на голямата сцена на Драматичния театър в Пловдив.

Първо пренесоха зрителите във виенския период на Волфганг Амадеус Моцарт с Квинтет за пиано и духови инструменти в ми бемол мажор. Самият композитор счита това произведение за „най-красивата музика, написана някога”. Слушахме пиано, фагот, валдхорна, обой и кларинет – инструменти, които в ръцете на младите музиканти, изпълниха въздуха с наслада. На поканата за разговор с изкуството тази вечер помагаше и художественото осветление на сцената. Сякаш огледалата на стара Виена се отразяваха във финото и семпло сценично декориране на пловдивския концерт. Но прочутата с бурните си възторзи пловдивска публика и този път не спести емоцията си след първата част на музикалната творба. Изпълнителите направиха малка пауза, за да съхранят магията на музиката – така, както е поискал композиторът. Нетърпеливи зрители с повишена чувствителност я нарушиха с ръкоплясканията си. Моцарт пише този Квинтет в годината на посвещението си в древните тайнства на масоните. Церемониите на ложата до ден днешен се украсяват с неговите композиции. Пиесата носи вдъхновението от хуманните идеали на организацията и четиримата музиканти воглаве с Черкин я изпълниха в духа на възвишеното – онова възвишено, което съчетава величие и ужас, чистота и разум, класическите пропорции.

Веднага след това към квинтета се присъедини флейтистката Кремена Ачева, за да се впуснат в модерните времена с един от представителите на съвременната класическа музика – Франсис Пуленк. Французинът, когото наричат „музикант на спонтанността”, творил в годините на Първата световна война, е написал няколко творби за колаборация от духови инструменти. Това е времето, когато Париж е център на хората, които търсят и раждат нови идеи. Шестимата млади музиканти, които слушахме тази вечер, няма как да помнят тези времена, защото не са били родени. Но уникалната им чувствителност ги прави великолепни интерпретатори на Пуленк – музиката им е топла, интелектуална, страстна, фина, какъвто е бил той в първите години на ХХ век. С изпълнителското си майсторство те преведоха слушателите през онзи мост, по който тръгва Пуленк в стремежа си да създава земна музика. На фона на музикалните течения от началото на миналото столетие се прокрадват ярките багри на бразилските танци, хармонията на американския джаз, отчетливите ритми на новите течения в изкуството. Това очарование секстетът „нарисува” с духови инструменти и пиано на сцената на Драматичния театър в Пловдив.

И накрая – Лудвиг Тюйле – Секстет за пиано и духов квинтет. Творбата в четири части музикантите изпълниха като на един дъх и сляха в красива картина разнообразието, което композиторът е вплел в произведението си. В света на Тюйле съжителстват романтика, импресионизъм, откровен сюрреализъм, модернизъм. Обединява ги сякаш гавотът – онзи красив и спокоен танц, изящен и радостен полет, който на сцената на Драматичния театър оживя чрез ръцете на Георги Черкин на пианото и неговите петима колеги от квинтета духови инструменти. 

Евелина Здравкова


20/06/2010

46-ият Камерен фестивал се пренесе в божествения свят

Земните закони позволяват на човек да започне добре и да свърши зле. Духовните – обратно, започва зле, свършва добре. В Божествения свят всичко започва добре и свършва добре. Вероятно в тези високи светове битува Международният фестивал на камерната музика в Старинен Пловдив. 46-то издание на този престижен форум, първият по рода си в Европа, започна с празник за ценители – Артлайн трио Киев подари една паметна романтична музикална вечер. Премина през старата и съвременната класика и завърши с възвишен концерт – ритуал.

John Koukouzelis Chamber Ensemble, 46 International Chamber Music Festival, 2010, Closing Ceremony, Concert, June 20Камерният ансамбъл „Йоан Кукузел Ангелогласният” поднесе човешка и земна музика – балсам за душата на финала на камерния маратон. Никой не разбра за орязания бюджет на форума, едва ли някой се трогна, че Министерство на културата не даде и стотинка за този фестивал – стълб на елитарното изкуство вече 46 сезона, център за избрани музиканти и почитатели.

Гостите свириха силно, професионално, всеотдайно. Публиката – макар и шепа ентусиасти на фона на големите рок концерти, се наслаждава на удоволствие, което може да се получи само в уникалната атмосфера на двора на Куюмджиевата къща в Стария град, край ухаещия чемшир, падащите черници, цъфналата арония, ромолящия фонтан. Празникът под сводовете на възрожденската сграда на Етнографския музей в подножието на Небет тепе се случи благодарение на община Пловдив и щедростта на спонсорите – частните предприемачи, които благородно помагат на културата в града.

46-то издание не се провали, защото екипът на Фестивала се държа достойно. И доказа на практика, че музиката е философия в звуци, но е занимание за избрани. Каквито са и 16-те ангелогласни мъже от хор „Йоан Кукузел”. Църковните песнопения, които те изпълниха с дантелен финес, превърнаха хайета на къщата в храм. Звучаха изящно красиво. Мелодиите се носеха с лекота, сякаш перушинки летяха във въздуха. Хармонията, в която се сливаха гласовете им, пресъздаваше атмосферата на благочестие и мирна отдаденост.

Програмата включваше песнопения от богослужебния типик, от Светата Литургия, от бдения, авторски творби на прочути създатели на църковна музика, български и руски композитори, както и обработки и аранжименти, правени през годините от различни музиканти – от анонимни до йеромонах Неофит Рилски, Николай Римски-Корсаков, Йоан Кукузел, Петър Динев, Добри Христов, Гавриил Ломакин, Павел Григориевич Чесноков. Невероятно привлекателни, с богата звучност мъжки гласове впечатлиха публиката с ефектното пеене, фино изработения детайл, емоционалната си възвишеност на възгласите. Те демонстрираха и отношение, и умения, и пълноценно вникване в музикално-поетичния текст на песните. При такава неземна музика и завидно смирение на изпълнителите не е възможно да останеш равнодушен слушател. „Спаси Боже”, „Хвалите имя Господне”, „Господи, помилуй”, „Тебе поем” бяха посланията, които музикантите отправиха от сцената. И да не забравяме да благодарим, допълни диригентът Димитър Димитров. „Отче наш” се молиха ангелогласните гости с песен, а зрителите потъваха в омая на старобългарските напеви и интонации.

Час и десет минути – преклонение и признателност към християнската музикална традиция, към таланта и професионализма на певците. По традиция „Йоан Кукузел” се раздели с публиката с пожелание за семейно щастие и добруване на всички, за да е живо делото на църквата, с най-красивото и най-славянско пожелание за всички времена. 46-ят Камерен фестивал завърши с „Многая лета”. 

Евелина Здравкова


 

Advertisements