51-ви Международен фестивал на камерната музика, 2015 – публикации

22/06/2015

КАМЕРНИЯТ ФЕСТИВАЛ ВСЕ ПАК СЕ ПРЕБОРИ С ДУХОВНОТО НЕСПОКОЙСТВИЕ В ГРАДА ПОД ТЕПЕТАТА

Качественото 51-во издание  на Международния фестивал на камерната музика успешно пребори духовното неспокойствие в града под тепетата. Въпреки космическото многообразие  и множеството шарени мозайки от културни прояви Фестивалът – със своето дълголетно великолепие – даде възможност на вярната си публика да се наслади на  изявата на над 80 утвърдени и млади музиканти. Те се представиха от 10-20 юни 2015 г.  в общо 14 инструментални състава: два от тях от САЩ, в единия от които – българският цигулар и успешен педагог професор Кеворк Мардиросян, един камерен хор от Кобе, Япония, едно пиано с вокал.

International Chamber Music Festival Plovdiv, 51 edition, 2015

Тазгодишната фестивална програма включваше 7 ярки концерта, 6 от които бяха в творческата база на Фестивала – Етнографския музей. В аулата на НУМТИ се изявиха младите дарования на  училището. Бисове откроиха уникалността както на първия, така и на финалния концерт. Дамският камерен хор от Япония и сонатното дуо от САЩ Кеворк Мардиросян (цигулка) – Лий Филипс (пиано) очертаха златната рамка на 51 МФКМ. Публиката не можеше да скрие възторга си от изпълненията на  струнния квартет „Харингтън” – САЩ, реализиран в партньорство с МФ „Софийски музикални седмици”, китарния ансамбъл с художествен ръководител д-р Милена Вълчева и клавирно трио “Пълдин” от НУМТИ „Добрин Петков“, сонатното дуо Павел и Анна Хмара – Киев, Украйна. Пловдивчани се почувстваха специални както на концерта на пловдивчанките Даниела Щерева (САЩ) и Ирен Капеловска, така и на концерта „Джаз и класика“. Истински бутикови концерти срещнаха щедра и благодарна публика на тазгодишното издание на Камерния фестивал. То ще се запомни с неповторимата си красота, изискан стил и  изключителна виртуозност на музикантите.

На тържественото откриване на 51-ия  Международен фестивал  на камерната музика и организатори, и публика посрещнаха с удовлетворение и нескрита радост придружения с цветя  поздравителен адрес от кмета на Пловдив инж. Иван Тотев и кошницата с цветя от министър Вежди Рашидов.

И това издание на емблематичното музикално събитие за града, вече известен като Европейска столица на културата’2019 г.,  можа да се впише в аналите благодарение на всеотдайните си спонсори: Козметична компания „Роза импекс” и ВУАРР. Макар и във финалните дни на програмата, Министерството на културата все пак реализира обещаната финансова подкрепа за Фестивала. Той обаче приключи на 20 юни без да дочака дори лев от гласуваната му от Общинския съвет на Пловдив целева субсидия в размер на 10 000 лв.
Апропо, кой не си е свършил работата?

ДИМИТЪР МАЛАШИНОВ
Мениджър на Международния фестивал на камерната музика – Пловдив


Хронология на публикациите

03/06/2015

МФКМ в Пловдив – стилен, качествен и достоен за 51-и път

Качествена и стилна програма, достойна за международен фестивал, какъвто е фестивалът на камерната музика, най-старият в Европа и у нас в категорията си – така проф. Анастас Славчев определи концертите от афиша на 51-то издание на МФКМ в Пловдив.

На пресконференцията, предхождаща започващия на 10 юни и продължаващ до 20 юни емблематичен за града под тепетата музикален форум, артистичните изяви бяха представени от музиковеда д-р Поля Паунова-Тошева. Според нея музикалната програмата е впечатляващо разнообразна: застъпена е музиката от епохата на Романтизма, забележимо също е и присъствието на произведения от 20 век, от епохата на Виенската класика, както и творби от български композитори – класици и съвременни творци.

Три камерни дуа в състав цигулка и пиано, един струнен квартет, един вокален ансамбъл, „Класика и джаз”, в две части – джаз вокал с пиано и квартет саксофони, „Млади музикални дарования” – матине от ансамбли на НУМТИ „Добрин Петков“, в общо седем концерта, се представят на традиционния за Фестивала музикален подиум – Етнографски музей. Само концертът матине на младите дарования от НУМТИ „Добрин Петков” – Пловдив ще е в Аулата на училището. Международният ореол на Фестивала се защитава на 4 концерта с камерни формации от САЩ, Япония и Украйна.

Вокален ансамбъл „Камерата” – Кобе, Япония, с диригент Йошико Мики Колон, открива МФКМ на 10 юни от 20 часа. Формацията – след многобройни успешни турнета в родината си и в Европа – ще е за първи път в България, на 51- ия Международен фестивал на камерната музика, след което ще е гост на „Софийски музикални седмици“, изтъкнаха организаторите. Пловдивчанката Нели Койчева – д-р по музика, възпитаничка на НУМТИ и АМТИИ, българският глас и връзка с уникалния вокален камерен ансамбъл от Япония, открои акцентите в програмата на „Камерата“ от Кобе. Месата Lux in Kobe на съвременния японски композитор Ерик Колон е създадена за 10-годишнината на голямото земетресение в Кобе и се изпълнява единствено от тази формация. Още един духовен символ – „Мария от Нагасаки“ („Бомбардираната Мария“) от същия композитор ще прозвучи в Етнографския. Ценителите ще чуят също така старинни японски песни, песни от друг известен съвременен японски композитор и от български автори.

Финалният концерт, на 20 юни, носи гриф „САЩ“, но се дешифрира така: на сцената ще видим именития пловдивския цигулар Кеворк Мардиросян, който от дълги години живее и работи в САЩ, и американския пианист Лий Филипс. Тяхната концертна програма включва класически образци в сонатния репертоар за цигулка и пиано от творчеството на Брамс, Дебюси и Цезар Франк.

Друга формация от САЩ, в която също има българи, е струнен квартет „Харингтън” (Росица Гоза – цигулка, Кийт Редпат – цигулка, Веселин Тодоров – виола, Емануел Лопес – виолончело. На концерта им (12 юни ) ще бъдат изпълнени творби Моцарт, Шуберт и Верди.

На 16 юни е концертът на пловдивчанката, живееща и работеща в САЩ, с успешна международна концертна дейност, Даниела Щерева – цигулка, и Ирен Капеловска – пиано, дългогодишен педагог в НУМТИ. В тяхната програма: Моцарт, Шимановски, Сарасате, Пуленк, П. Владигеров. Камерното дуо от Украйна Павел и Анна Хмара се представя на 18 юни с три сонати за цигулка и пиано от Моцарт, Брамс и Шимановски, както и с рядко изпълняваната „Италианска сюита“ от Игор Стравински.

Традиционната за фестивала линия „Класика и джаз” тази година се поддържа от концерт в две части (19 юни. В първата част известният джазмен Антони Дончев, ще музицир с джаз певицата Лилия Илиева песни от Гершуин, Дюк Елингтън и Кол Портър. Във втората част ще свирят музикантите от сакс квартет „Гори” в състав Явор Гайдов – сопран саксофон, Горан Ташев – алт саксофон, Димитър Бакърджиев – тенор саксофон, Атанас Хаджиев – баритн саксофон. Тяхната програма включва аранжименти на класически пиеси и български народни песни. На концерта ще прозвучи и произведението, писано специално за състава – „Боса копа” от младия български композитор Васил Бележков, отличено с Втора награда от Международния конкурс за композиране на симфонично произведение в 7/8 през 2012 г.

На тазгодишното си издание Камерният фестивал отбелязва 70-годишнината от основаването на Пловдивското музикално училище „Добрин Петков” със специален концерт-матине под надслов „Млади музикални дарования”. На 13 юни от 11 часа в залата на училището ще се изявят седем, различни като инструментален състав камерни ансамбли. Още годишнини ще открои МФКМ.

На откриването му ще бъде почетен дългогодишния артистичен директор на Фестивала проф. Анастас Славчев – за неговата 70-годишнината и 50 години творческа дейност. На финалния концерт ще бъде поздравен специално маестро Кеворк Мардиросян за 60-годишнината му.

51-то издание на Фестивала се осъществява с подкрепата на Община Пловдив, Общинска фондация „Пловдив 2019” и Министерство на културата. Фестивалът спазва традицията си за партньорство със „Софийски музикални седмици” и патронаж – на почетния консул на Украйна в Пловдив, „Роза Импекс“ и Висше училище по агробизнес и развитие на регионите – Пловдив, подчерта мениджърът на Фестивала Димитър Малашинов. Той обяви и цените на билетите за концертите от 10 до 20 юни в Етнографския: 10, 8 и 4 лева, а абонаментните карти са на стойност 20 лв. Продават се в касата на билетния център на Главната.

Елисавета Шотилова 


09/06/2015

Започват празниците на камерната музика в Пловдив

На 10 юни в 20 часа в Етнографския музей ще прозвучат първите акорди от 51-то издание на най-стария в Европа и у нас международен фестивал на камерната музика – Пловдивския. Празничните вечери на емблематичния за града на тепетата музикален форум ще продължат до 20 юни. Между тези две дати – 10-20 юни 2015-а, афишът на Фестивала е вписал седем концерта.

Първият е на гостуващия за първи път в България – след много успешни турнета в родината си и в Европа – вокален ансамбъл „Камерата” – Кобе, Япония, с диригент Йошико Мики Колон. Богатият репертоар на формацията включва освен старинни японски песни и песни на съвременни японски композитори и произведения на български автори. Както на старта на 51 МФКМ, така и на финала му сред камерните музиканти откриваме пловдивски имена. Нели Койчева – д-р по музика, възпитаничка на НУМТИ и АМТИИ, е българският глас и нашата връзка с уникалния вокален ансамбъл от Япония.

На последния концерт (20 юни, 20 часа) на подиума в Етнографския музей ще застане именитият пловдивския цигулар Кеворк Мардиросян, който от дълги години живее в САЩ и има успешна кариера както зад Океана, така и в Европа. Той и американският му музикален партньор пианистът Лий Филипс ще представят класически образци в сонатния репертоар за цигулка и пиано от творчеството на Брамс, Дебюси и Цезар Франк.

На 12 юни е концертът струнен квартет „Харингтън” (Росица Гоза – цигулка, Кийт Редпат – цигулка, Веселин Тодоров – виола, Емануел Лопес – виолончело). По имената можем д се досетим, че в тази формация от САЩ също има българи. А концертът на пловдивчанката, живееща и работеща в САЩ, с успешна международна концертна дейност, Даниела Щерева – цигулка, и Ирен Капеловска – пиано, дългогодишен педагог в НУМТИ, е на 16 юни.

С концерта два дни по-късно, на 18 юни, Фестивалът поддържа добрата си традиция да представя най-доброто в камерното музициране от Украйна. Този път класата си ще изяви сонатното дуо Павел и Анна Хмара.

Друга традиционна за Фестивала линия – „Класика и джаз”, тази година се поддържа с един концерт в две части (19 юни). В първата част известният джазмен Антони Дончев ще музицира песни от Гершуин, Дюк Елингтън и Кол Портър с нашумялата напоследък джаз певицата Лилия Илиева. Във втората част музикантите от сакс квартет „Гори” ще изпълнят аранжименти на класически пиеси и български народни песни.

Жизнеността на 51-годишния Международен фестивал на камерната музика се поддържа от младите музикални дарования. Програмата включва специален концерт-матине, посветен на70-ия юбилей на Пловдивското музикално училище „Добрин Петков”. Седем, различни като инструментален състав, камерни ансамбли ще защитят авторитета на училището и на Фестивала на 13 юни от 11 часа в Аулата на НУМТИ.

51-то издание на Фестивала се осъществява с подкрепата на Община Пловдив, Общинска фондация „Пловдив 2019” и Министерство на културата; в партньорство със „Софийски музикални седмици” и под патронажа на почетния консул на Украйна в Пловдив, „Роза Импекс“ и Висше училище по агробизнес и развитие на регионите.

Елисавета Шотилова 


10/06/2015

Уникален японски хор открива Камерния в Пловдив

На 10 юни в 20 часа в Етнографския музей ще прозвучат първите акорди от 51-то издание на най-стария в Европа и у нас международен фестивал на камерната музика – Пловдивския. Празничните вечери на емблематичния за града на тепетата музикален форум ще продължат до 20 юни. Между тези две дати – 10-20 юни 2015-а, афишът на Фестивала е вписал седем концерта.

Първият е на гостуващия за първи път в България – след много успешни турнета в родината си и в Европа – вокален ансамбъл „Камерата” – Кобе, Япония, с диригент Йошико Мики Колон. Богатият репертоар на формацията включва освен старинни японски песни и песни на съвременни японски композитори и произведения на български автори. Както на старта на 51 МФКМ, така и на финала му сред камерните музиканти откриваме пловдивски имена. Нели Койчева – доктор по музика, възпитаничка на НУМТИ и АМТИИ, е българският глас и нашата връзка с уникалния вокален ансамбъл от Япония.

На последния концерт (20 юни, 20 часа) на подиума в Етнографския музей ще застане именитият пловдивския цигулар Кеворк Мардиросян, който от дълги години живее в САЩ и има успешна кариера както зад Океана, така и в Европа. Той и американският му музикален партньор пианистът Лий Филипс ще представят класически образци в сонатния репертоар за цигулка и пиано от творчеството на Брамс, Дебюси и Цезар Франк.

На 12 юни е концертът струнен квартет „Харингтън” (Росица Гоза – цигулка, Кийт Редпат – цигулка, Веселин Тодоров – виола, Емануел Лопес – виолончело). По имената можем д се досетим, че в тази формация от САЩ също има българи. А концертът на пловдивчанката, живееща и работеща в САЩ, с успешна международна концертна дейност, Даниела Щерева – цигулка, и Ирен Капеловска – пиано, дългогодишен педагог в НУМТИ, е на 16 юни. С концерта два дни по-късно, на 18 юни, Фестивалът поддържа добрата си традиция да представя най-доброто в камерното музициране от Украйна. Този път класата си ще изяви сонатното дуо Павел и Анна Хмара. Друга традиционна за Фестивала линия – „Класика и джаз”, тази година се поддържа с един концерт в две части (19 юни). В първата част известният джазмен Антони Дончев ще музицира песни от Гершуин, Дюк Елингтън и Кол Портър с нашумялата напоследък джаз певицата Лилия Илиева. Във втората част музикантите от сакс квартет „Гори” ще изпълнят аранжименти на класически пиеси и български народни песни.

Жизнеността на 51-годишния Международен фестивал на камерната музика се поддържа от младите музикални дарования. Програмата включва специален концерт-матине, посветен на70-ия юбилей на Пловдивското музикално училище „Добрин Петков”. Седем, различни като инструментален състав, камерни ансамбли ще защитят авторитета на училището и на Фестивала на 13 юни от 11 часа в Аулата на НУМТИ.

След концерта на „Камерата“ ще бъдат отбелязани две юбилейни годишнини на проф. Анастас Славчев – дългогодишен артдиректор на Фестивала. Награда ще връчи проф. д-р Димитър Димитров – ректор на ВУАРР, спонсор на МФКМ.

Елисавета Шотилова


11/06/2015

„Камерата” от Япония закичи с йероглифа щастие Камерния фестивал

В парка Йойоги, в близост до светилището на Мейджи, в Япония, расте едно огромно свещено дърво. Наричат го „Дървото на желанията“. На стена около него хората окачат дървени табели, на които изписват своите желания. Свещениците се молят те да се сбъднат.

Camerata Vocal Ensemble, 51 International Chamber Music Festival, 2015, Opening Ceremony, Concert June 10Картина с японския йероглиф за щастие превърна хайета на Етнографския музей   в Старинен Пловдив в мини храм от Изтока. Гостите от Вокален ансамбъл „Камерата” от град Кобе, Япония, закачиха на сцената посланието като талисман за късмет, изписан на ръка край една от най-големите дървени статуи на Буда в старата японска столица Нара.

Шиауасе /в превод от японски – щастие/ бе вълшебната дума, която 13-те ангелогласни дами поднесоха като съкровено пожелание за българската публика на откриването на 51-я Международен фестивал на камерната музика. Усмихнати и със завладяващо присъствие на сцената певиците очароваха слушателите с изпълненията си на творби от хоровата съкровищница на слънчева Япония.

Усмивката не слезе от лицата им. С всяка следваща песен сякаш оживяваше старата японска поговорка, която казва, че времето, прекарано с усмивка, е време, прекарано с боговете.

Първата част на концерта бе посветена на духа. За първи път в България прозвуча Меса „Lux in Kobе”, създадена по повод 10 г. от голямото земетресение, разтърсило град Кобе. „Камерата” пяха творби в прослава на Божията майка, молитви, които облагородяват душата. Кулминацията беше „Мария от Нагасаки” – песен, вдъхновена от обгорялата от атомната бомба над Нагасаки статуя на Дева Мария в разрушената католическа катедрала „Ураками”, превърната в паметник-символ на духовното оцеляване.

Във втората част на вечерта ансамбъл „Камерата” представи своята родината като страна с вековни традиции и с очи, обърнати към новия свят и модерните постижения на новите технологии. Движения на хористките, организирани по оригинален начин чрез семпла хореография, рисуваха фигуративни илюстрации на сюжетите на песните. Неусетно разцъфна прочутата жълта роза, в която японците виждат приятелството, грейна червеното лале, което символизира славата и вечната любов.

Публиката аплодира изпълнението на старинната песен „Sakura”, както наричат цъфтежа на японските вишни, смятан за национално цвете на далечна Япония. В културата на древната страна вишневото дърво олицетворява силата на духа, изпитанията на живота и стремежа към съвършенство, обясни алтът Нели Койчева – българка в ансамбъл „Камерата”, пловдивчанка и учителка на най-младите певици в състава от Кобе.

Японската вишна се среща навсякъде – по бреговете на реките, в планините, в храмовите градини, в парковете, по улиците. Пъстротата и невероятната гледка в бяло и ярко розово от цъфналите свещени за японците дървета дамите от „Камерата” пресъздадоха в хоровите си изпълнения.

С песните си преведоха слушателите през планината Kiso Bushi, преминаха в  Takeda, спряха се на „Karamatsu”, не подминаха изригващите вулкани, и завършиха музикалната разходка в пъстрия „Празник на цветята” – Matsuri to hana to musume.

Концертът, дирижиран от Йошико Мики Колон, сля символи, знаци, чувства, легенди, цветове – красиви творения на природата, събрани във фантастичен букет от вокални приказки.

Изненадата на вечерта бе, че в тази магическа съкровищница от далечна Япония, уютно и с вкус са се настанили бижута от българския фолклор. Заслугата е на проф. Николай Стойков. Неговата песен „Урок по гъдулка” е в репертоара на Вокален ансамбъл „Камерата” и дамите я изпяха с особено приповдигнато настроение в родния град на композитора.

За час и половина „Камерата” събраха небето, хората и земята в музикална икебана – хармония от звуци, настроения, чувства и емоции, излезли от душата, и дарени от сърце за българската публика с универсалния език на усмивката.

Концерт като един миг – миг, който продължава кратко, но споменът от него остава завинаги като знак за сила, щастие и позитивизъм.

Евелина Здравкова


12/06/2015

Струнен квартет от САЩ извайва звуци в Етнографския на 12 юни

След силния и по японски изящен старт на 51 Международен фестивал на камерната музика (вокален ансамбъл „Камерата“ от Кобе, Япония, изпратен с бис и овации) втората му вечер е с отвъдокеански струнен акцент.

Основаният преди повече от 30 години струнен квартет „Харингтън“, носещ името на своята благодетелка от Панхендъл в щата Тексас, идва в Пловдив след успешно турне в Европа през 2014 г., включващо и специални участия в престижни музикални фестивали в Испания, Германия и Италия.

Според специализираната критика четиримата камерни музиканти Росица Гоза – цигулка, Кийт Редпат – цигулка, Веселин Тодоров – виола, и Емануел Лопес – виолончело, впечатляват с  богат и разнообразен репертоар (от Й. С. Бах и Пърсел до Барток и Дж. Кръм) и изваян ансамблов звук. В творческата биография на струнен квартет „Харингтън“ е вписано  сътрудничеството му  със световноизвестни творци като Дейвид Шифрин, Пепе Ромеро, Джеймс Дик, Уилям Прюсил, Джеймс Дънам, Робърт Левин, Алон Голдстийн, Гай Йехуда, Артър Роу и с отделни артисти от струнните квартети „Кавани“, „Миро“ и „Про арте“. Формацията има съвместен запис с „Фийникс Корал“, Нордърн лайтс, отличен за „Най-добър класически вокален албум на Ай Тюнс” за 2012 г. А през 2005 –а издава номинирания за награда „Грами“ албум с творби на американския композитор Даниел Маккарти.

Членовете на квартета са щатни преподаватели в Университета на Западен Тексас.
На концерта си в Етнографския музей от 20 часа „Харингтън“ ще изпълни за пловдивчани пет фуги от „Добре темперирано пиано” (Бах – Моцарт), Quartetto dorico от Оторино Респиги и струнен квартет № 14  „Смъртта и момичето” от Франц Шуберт.

Квартет „Харингтън“ участва в 51 МФКМ в Пловдив в партньорство с Международен фестивал „Софийски музикални седмици”.

Елисавета Шотилова


12/06/2015

Млади музикални дарования с юбилеен концерт на Камерния фестивал

Концертът матине „Млади музикални дарования“ (13 юни, 11:00 часа, зала НУМТИ „Добрин Петков”) е посветен на 70-та годишнина на Пловдивското музикално училище. Камерни ансамбли защитават престижа на училището юбиляр и продължават обновителната линия на Международния фестивал на камерната музика.

В Аулата на НУМТИ ще се изявят седем камерни формации, включващи изявени и като солови изпълнители таланти от училището. Николай Маринов – пиано, Стефан Хубенов – цигулка, и Зиад Касем – виолончело, ще се представят като клавирно трио „Пълдин“ (преподавател Детелина Маринкева). Зад трио НЕКРИМА са записани имената на Невена Атанасова – флейта, Кристина Юмерска – валдхорна, Мариела Плачкова – пиано; с преподавател акад. проф. Стоян Караиванов. Владимир Хаджиев, Константин Табаков и Виктор Методиев са ТРИО ТРОМПЕТИ. А техният преподавател Пенчо Пенчев е художествен ръководител на Ансамбъл ударни инструменти „ПРЕСТО”. Програмата включва още Квартет флейти (Ивайло Василев, Невена Атанасова, Кристиян Христов, Златина Георгиева) с преподавател д-р Ивайло Василев; китарният ансамбъл CHITARRA CAMERATA (художествен ръководител д-р Милена Вълчев) и  Младежкият камерен оркестър ФРАНК МАРТЕН ПЛЕЙЪРС с художествен ръководител Пламен Проданов.
Входът е свободен.

Елисавета Шотилова


13/06/2015

Концертът на „Харингтон“ квартет –  майсторлък и музика с аромат на магнолия

Harrington String Quartet, 51 International Chamber Music Festival, 2015, Concert June 12Харингтон струнен квартет – истински майстори на щрайховите инструменти, омагьоса публиката във втората вечер на 51-я Международен фестивал на камерната музика с експресивност, завидна техника и изключителна хомогенност на изпълнението. Музиката на четворката туптя с ритъма на едно сърце, отдадено на детайла в творбите, емоцията, истината. Блестящи изпълнители със завиден интерпретаторски дар, родени да свирят в ансамбъл, надарени да музицират завладяващо с висок стил.

Росица Гоза – цигулка, Кейт Редпат – цигулка, Веселин Тодоров – виола и Емануел Лопез – виолончело, подхождат към изпълненията на произведенията в репертоара си с емоция и лично отношение. И постигат идеален баланс на инструментите, които пресъздават всички превъплъщения на човешката душа. Получава се невероятен синхрон, сякаш си играят с художествените предизвикателства, написани с ноти от композиторите. Четиримата ваят техническите предизвикателства, говорят на един музикален език, разгръщат смело кръга от емоции и представят своята логика на музикалната драматургия по неповторим начин.

Концертът започна със Струнен квартет № 15 в Ре Минор. Творба – колкото игрива, толкова драматична. В ръцете на музикантите тази вечер видяхме изящна мозайка от романтични истории, натрапващи се мисли, въображаеми пейзажи, абсурдни картини. Редуваха се игри на настроения в бързи и бавни темпа, радости и страхове скачаха едни през други, пулсираха динамични контрасти. Основната тема в първата част Алегро модерато нарисува първата цигулка. Втората част – Анданте, внесе лъч надежда и светлината надделя над тъмнината. Спасение няма, но стремежът към движение се разви в Менуета – третата част на творбата. Пицикатите на тримата мъже в квартета подчертаха грациозността на цигулката на Росица. Allegretto и Allegretto ma non troppo звучаха като вариации с вкус на смели надежди в бъдещето. Така четиримата изключителни музиканти разчетоха и представиха пред пловдивската публика Струнен квартет № 15 на Моцарт.

Публиката на фестивала има удоволствието да чуе единствената оцеляла камерна творба на Джузепе Верди – Струнен квартет в ми минор, считана за един от класическите шедьоври на 19 век. Четиримата музиканти свиреха и нотите танцуваха, в изпълнението им оживяваха сюжети от прочути опери на италианския композитор. Публиката влизаше от картина в картина. Усещаше духът на празника, завладял Етнографския музей на Пловдив с аромата на цъфналата магнолия, ромолещия фонтан, живота, който кипи в живописния двор.

Във втората част на вечерта Харингтон ансамбъл представи Струнен квартет № 14, известен като „Смъртта и момичето”, от Франц Шуберт. Въздухът трептеше от вълнение. Меломаните бяха в плен на впечатляващото изпълнение. Творбата – един от стълбовете в камерната музика, стъпва на страха на композитора по време на създаването й, когато той е тежко болен. Темата за смъртта и неизбежността го преследва и тя осезаемо изскача от всяка нота в четирите партии на творбата –  загадъчно и страховито. Малко преди края музиката в творбата препуска в галоп към смъртта, завладяна от духа на безнадежност. На финала напрежението експлоадира, отчаянието взема връх, блика освободена експресия като зрелище от спомени, борба, трагичност, размисъл, тъга, отчаяние.

Квартет Харингтон заложи на сантимента, безграничната тъга, разви драматизма в във възходяща градация. Очевидно това беше верният тон. Публиката остана без дъх, преживявайки душевните състояния, през които преминава Шуберт.

Казват, че композиторите пишат квартети, когато са във върхова форма. Струнен квартет Харингтон следва този завет и даде всичко от себе си, за да представи музикалните образци от този жанр по най-блестящ начин.

Евелина Здравкова


13/06/2015

Талантливите деца от НУМТИ „Добрин Петков”  – достойни музиканти на сцената на Камерния фестивал

40 лъчезарни деца, които крият в себе си огромен талант, свириха с грейнали от щастие очи в съботното матине на Международния фестивал на камерната музика. Те представиха по най-достойния начин своето Национално училище по музика и танц „Добрин Петков” и украсиха форума с най-изящната брошка – на младостта, въображението и стремежа към съвършенство.

Концертът бе посветен на 70-годишнината на НУМТИ „Добрин Петков”. Младите дарования свириха в камерни ансамбли. Така демонстрираха и индивидуалните си възможности, и способността да владеят инструмента си, и умението да слушат партньора си и да се съобразяват с него.

Chitarra Camerata Guitar Ensemble, 51 International Chamber Music Festival, 2015, Concert June 13Стартът бе с китари – Китарен ансамбъл Chitarra Camerata с ръководител д-р Милена Вълчева вдигна настроението на публиката с „Танго” от Март Хотън и Classical Disaster от Ралф Паулсен-Бансен. Момчетата поднесоха темата за бедствието от творбата с усмивка, весело, закачливо.

Квартет флейти – Невена Атанасова, Златина Георгиева, Мария Петрова и д-р Ивайло Василев, разходиFlute Quartet Ivailo Vassilev, Nevena Atanasova, Zlatina Georgieva, Maria Petrova, 51 International Chamber Music Festival, 2015, Concert June 13 слушателите в цъфналите дворцови градини със „Сюита в старинен стил” от Алфред Шнитке. Трите грации и техният преподавател „рисуваха” пасторални картини с изпълнението си.

Амбициозна, добре замислена и отлично изпълнена програма, поднесоха Клавирно трио „Пълдин”. Виртуозите Николай Маринов – пиано, Стефан Хубенов – цигулка и Puldin Piano Trio Nikolay Marinov, Stefan Hubenov, Ziad Quasem, 51 International Chamber Music Festival, 2015, Concert June 13Зиад Касем – виолончело, възпитаници на Детелина Маринкева, започнаха с Елегия от Клавирно трио №1 на Антон Аренски. Интерпретираха лиричната песен с чувство, със симпатия към творбата и наведоха публиката си към размисли. Второто произведение в програмата им беше Аllegro con brio от Клавирно трио № 4 на Бетовен – шарена и пъстра гоненица с ноти, заиграха се бурно като буйния нрав на гениалния композитор.Nekrima Trio Nevena Atanasova, Kristina Yumerska, Mariela Plachkova, 51 International Chamber Music Festival, 2015, Concert June 13

Трио „Некрима” показа, че изкуството е чувство, изказ. Невена Атанасова – флейта, Кристина Юмерска – валдхорна, и Мариела Плачкова – пиано, вплетоха „Идилия” от Франц Доплер в приказна история като прелюдия към „Слънце” от „Музика на водата” от Гари Шокър. Момичетата с преподавател проф. Стоян Караиванов изпълниха тази творба за първи път в България.

Frank Martin Players Youth Chamber Orchestra, 51 International Chamber Music Festival, 2015, Concert June 13Младежки камерен оркестър „Франк Мартен Плейърс” заложи на съвременна музика. Започнаха с „St. Paul’s Suite” от английския композитор от първата третина на миналия век Густав Холст, който е отделял огромно значение на родния фолклор. Тази пиеса беше в диалог с „Приказка” и „Танц” от „Пет скици” на Марин Големинов. Младите музиканти, дирижирани от Пламен Проданов, изпълниха с респект творбите на гениалния български композитор, който винаги е подкрепял младите, авангардните идеи и иновативното мислене.Trumpet Trio Vladimir Hadziev, KonstantinTabakov, Victor Metodiev, Mariana Koleva (piano), 51 International Chamber Music Festival, 2015, Concert June 13

Bugler’s Holiday от Лерой Андерсън на Трио тромпети Владимир Хаджиев, Константин Табаков и Виктор Методиев беше като черешка на тортата. Учениците на Пенчо Пенчев с клавирния съпровод на Марияна Колева изсвириха вдъхновяващо и с приповдигнато настроение празничната мелодия, която събира хиляди харесвания в интернет в най-различни ансамблови варианти – с духови, струнни, ударни инструменти.

Presto Percussion Ensemble, 51 International Chamber Music Festival, 2015, Concert June 13Финалните акорди поставиха усмихнатите Александра Тотева, Симеон Попов, Михаела Влаева, Кристина Милева, Ивайло Иванов и Йордан Василев от Ансамбъл ударни инструменти „Престо”. Учениците на художествения ръководител Пенчо Пенчев поздравиха публиката с „Полетът на бръмбъра” от Николай Римски-Корсаков, наградиха я с Jealousy tango от Якоб Гаде и я закичиха с китка народни ритми, обработка на Симеон Серафимов. Въпреки, че музикантите от „Престо” свирят боси, се отнасят сериозно и професионално към сценичните си ангажименти. Позитивни, интелигенти, упорити, амбициозни и много добронамерени млади хора.

Такива са талантливите български деца – с усмивка споделят творческите си постижения. Те са като всички други техни връстници с едната разлика, че знаят вече как могат да пребивават в други светове без да губят себе си. Те вече умеят да работят с въображението и мисълта си и чрез музиката прекрачват границите на времето и пространството.

40-те изключителни млади хора, които музицираха с фантазия, дъх, красота, в събота,  са ученици в Пловдивското училище за талантливи деца. До един изтъкват, че успехите им се дължат най-вече на отдадените на работата, музиката и учениците техни преподаватели в НУМТИ „Добрин Петков”. Чувстват тяхната подкрепа и им благодарят.

Това е! Никой никому не може да каже как да усеща музиката и как да изразява себе си. Това чувство е дар Божий. Едни се раждат с него, друго го откриват по-късно и го развиват, трети остават недооценени. Трябва много труд и постоянен стремеж към непрекъснато усъвършенстване. Това е формулата, която тези 40 изключителни български деца знаят отлично и прилагат на практика всеки ден. Затова и резултатът в събота сутрин в аулата на НУМТИ „Добрин Петков” бе: бурни аплодисменти, браво, брависимо!!!

На добър час!

Евелина Здравкова


15/06/2015

Пловдивчанки с международен ореол концертират на 16 юни в Етнографския

16 юни (вторник), 20:00 часа, Етнографски музей – това са поредните координати от афиша на 51 Международен фестивал на камерната музика в Пловдив. Чуждестранното участие този път се характеризира с пловдивска връзка. Пловдивчанка е гастролиращата от САЩ цигуларка Даниела Щерева. Пловдивски корени е пуснала от 30 години пианистката Ирен Капеловска. И двете дами са част от 70-годишната история на НУМТИ „Добрин Петков“. Даниела е завършила това училище, а Ирен е сред преподавателите му от 1990-а досега.

След НМА „Проф. Панчо Владигеров” – София, цигуларката  продължава обучението си в Университета в Луизиана (САЩ) по покана на проф. Кеворк Мардиросян, при когото завършва магистратура. Редят се специализации, конкурси, отличия. Била е  концертмайстор и оркестрант в различни симфонични оркестри в Питсбърг и Бостън. Понастоящем има постоянен договор в „Нейпълс симфони” във Флорида (САЩ), преподава цигулка и участва в многобройни камерни и солови концерти.

Ирен Капеловска е била солист на Пловдивската филхармония и Симфоничния оркестър на Хасково. Има активна концертна дейност в България, Австрия и Полша като камерен изпълнител и партниращ пианист. Като акомпанятор е носител  на почетни отличия и дипломи от национални и международни конкурси, както и на наградата на Съюза на българските музикални и танцови дейци „Златна лира” за високи художествени постижения.

Щерева – Капеловска ще изпълнят творби от В. А. Моцaрт, П. Сaрaсaте, Кл. Дебюси–Я. Хайфец, Я. Сибелиус, E. Изаи, К. Шимaновски, Фр. Пуленк, П. Владигеров.

Елисавета Шотилова


17/06/2015

Концертът на Даниела Щерева и Ирен Капеловска – изящна игра със звуци, мелодии, поезия и любов!

Даниела Щерева и Ирен Капеловска – две дами, които искрено обичат музиката, и са формиралиDaniela Shtereva, Iren Kapelovska, 51 International Chamber Music Festival, 2015, Concert June 16 музикалните си ценности в Пловдив – люлката на културата, зарадваха приятели и почитатели в родния град с изключителен концерт – европейска класика и съвременност. Изящните изпълнителки с лекота изплетоха третата вечер на 51-я Международен фестивал на камерната музика със звуковите съкровища от сонатите за цигулка и пиано на Моцарт и Пуленк.

Започнаха с последната соната на Волфганг Амадеус – Соната за цигулка и пиано № 32, KV 545, известна като „простичката соната”. Ларго, Алегро, Анданте, Алегрето – четирите части на една творба-послание, прокънтяха като камбана за всички, които чувстват в сърцата си музиката.

Страхотна музика! Страхотно начало на един впечатляващ музикален празник – игра със звуци, мелодии, сякаш взети от природата.

С лекота, финес изваяха детайлите в Соната за цигулка и пиано FP 119 от Франсис Пуленк – французина, комуто е вродено да създава възхитителна музика.

Даниела Щерева демонстрира блестящ виртуозен стил, усет, майсторство. Звукът от цигулката й като огнени езици облиза душите на публиката, за да разплаче сънищата им и да ги пренесе в други светове в последната част на сонатата Трагично Престо. В залите на Етнографския музей отекваха стиховете на емблематичния испански поет Фредерико Гарсия Лорка, вдъхновили Пуленк за интермецото в Соната:
„Китарата разплаква сънищата,
хлипането на загубени души
побягва от устата й закръглена
и като тарантулата тъче
нарастващи звезди,
за да лови въздишки, реещи се в корпуса й
черен от дърво”

Трудно е да се преживее всичко в тази музика – многопластова, сложна, полифонична, но и ефирна, за няколко минути, колкото е изпълнението. Даниела Щерева и Ирен Капеловска раздадоха щедро таланта и виртуозността си, за да представят по най-красивия начин творбите на двамата велики композитори – вселени, гении, като един миг от вечността.

Втората част на концерта беше фокусирана върху поетичните идеи на популярни литературни произведения, изразени чрез музика.

Цикълът „Пет приспивни песни” започна с „Beau Soir” от Клод Дебюси-Яша Хайфец. Хармония и загадъчно настроение като в поемата на Paul Bourget, вдъхновила Дебюси – едва тийнейджър, да напише музика по нея. Като симфония от притчи прозвуча Berceuse на Ян Сибелиус, чиято 150-годишнина в неговата родина Финландия се отбелязва с грандиозни тържества.

Страстите се разпалиха с La Berceuse d’Aitachо Еnia на Карол Шимановски – бащата на полската съвременна музика, композитор, поет, писател, художник, пътешественик, изследовател на древни култури. Естествено след нещо бе подреден Панчо Владигеров – българският маестро с необикновена лична история, роден в Швейцария, живял и творил в България. За него Николай Лилиев казва: Винаги вдъхновен, винаги сигурен в онова, което пише, здраво стъпил на земята, която обича и най-възторжено възпява, Владигеров превръща в музика всичко, което допре. Даниела Щерева и Ирен Капеловска бяха избрали да представят неговата „Приспивна песен” опус 50. Тя преля в Reve d’Enfant от Еужен Изаи.

На финала изключително нежно и виртуозно Даниела Щерева извая с цигулката си заедно с Ирен Капеловска на пианото творбата на Пабло Сарасате – изискан и фин поздрав за всички приятели в Етнографския музей на 16 юни 2015 г. Сякаш покана за танц – 8 изящни минути красота, романтика и любов в края на един изпълнен с напрежение и политически страсти роден делник!

Евелина Здравкова


17/06/2015
 
Украинска сонатна вечер на Камерния фестивал
Добрата традиция на Международния фестивал на камерната музика през последните години да представя на концертния си подиум даровити млади музиканти от Украйна продължава и в сегашното му издание. На 18 юни (четвъртък), 20:00 часа, в Етнографския музей пловдивчани ще чуят Сонатното дуо Павел и Анна Хмара. 
И двамата музиканти са завършили Украинската национална музикална академия „П. Ил. Чайковски”, и двамата са лауреати на престижни международни конкурси. Всеки поотделно има успешна кариера. В рамките на „Филхармония на нациите” – Павел Хмара (цигулка) се изявява в Германия, Швейцария, Австрия, Великобритания, Италия, Русия, САЩ и Южна Африка (2001 до 2007 г.). През  същия период, като член на ансамбъл „Киевски солисти”, концертира в различни градове на Украйна, Полша и Япония. От 2007 г. е солист в Националния дом за органова и камерна музика на Украйна в Киев. Пианистката Анна Хмара също има завидна солова концертна дейност, освен това участва в турнета с различни камерни ансамбли. Понастоящем преподава в Украинската национална музикална академия „П. Ил. Чайковски”.
През седемнадесетгодишното си съществуване Дуо Павел и Анна Хмара развива най-добрите изпълнителски традиции, има богат и разнообразен репертоар, обхващащ и съвременни произведения, а също и много концерти. Пловдивчани ще чуят сонати за цигулка и пиано от Моцарт, Брамс, Шимановски и Стравински.
Концертът на Дуо ХМАРА е под патронажа на инж. Димитър Георгиев, почетен консул на Украйна в Пловдив, основен спонсор на Фестивала.

„Класика и джаз“ е мотото на концерта на 19 юни (петък) – на традиционното за Камерния фестивал място и в обичайния му час. Дж. Гершуин, Д. Елингтън, К. Портър в изпълнение на Антони Дончев – пиано, и Лилия Илиева – вокал, ще прозвучат в първата част на концерта. Втората му част ще е подвластна на Сакс квартет ГОРИ, който ще изпълни твори от  Й. С. Бах, Й. Щраус-син, Е. Сати, С. Рахманинов, С. Прокофиев, Кр. Кюркчийски, В. Бележков.

Елисавета Шотилова


19/06/2015

Дует Павел и Анна Хмара преведоха публиката от класиката до съвременната музика на ХХ век

Pavel and Anna Khmara, 51 International Chamber Music Festival, 2015, Concert June 18Красота със стил, разкош, абсолютен синхрон и безупречна музикалност – така дуо Павел и Анна Хмара от Киев, Украйна, предизвикаха адмирации в Етнографския музей в петия ден на Международния фестивал на камерната музика. Чрез изкуството на тандема – майстори на цигулката и пианото, публиката се докосна до безсмъртни творби на Моцарт, Брамс, Стравински. Гостите демонстрираха не само високо технически изпълнителско майсторство, но и завидна дарба и умение за интерпретация и импровизация.

Музикалният спектакъл в звук започна със Соната за цигулка и пиано № 21 в ми минор от Волфганг Амадеус Моцарт. Въвеждащата мелодия в тази творба – една от двете сонати в минорна тоналност на композитора, е една от най-популярните музикални теми в нотната литература за цигулка и пиано. Още в началото трите линии, всяка сама за себе си, разказват тъгата на композитора по току-що починалата му майка. Вълнуващо, темпераментно, силно ръцете на двамата музиканти изваяха като плетеница от настроения цялата печал на един син. В брилянтен синхрон и с много емоции в тази достатъчно кратка като времетраене соната те пресъздадоха красотата на многото нюанси в тази изключителна пиеса от Моцартовата съкровищница.

Сонатният празник продължи със Sonata № 3 в ре минор от Йоханес Брамс. Посветена е на Ханс фон Бюлов – приятел и колега на композитора. Любопитен детайл е, че е написана точно в края на XIX век – годините, в които е строена Куюмджиевата къща в Стария Пловдив – традиционен домакин на Международния фестивал на камерната музика. Павел Хмара започна лирично и напевно сонатната приказка на немския композитор – романтик. След него темата подхвана Анна – виртуозно, изразителна мелодия, с ритъм. Втората част на сонатата е по-бавна и с носталгичен характер. Тук пианото отстъпи на цигулката. Блесна завидната техника на Павел Хмара – плътен тон, изпипани детайли, задълбочена емоционалност. Анна следеше всеки негов жест и отзивчиво и пълноценно му партнираше на рояла. Настроенията се редуваха и в Un poсo presto e con sentimento и Presto agitato – гейзер от емоции и страсти, динамика и върхове в прослава на музиката.

Втората част на концерта семейният и сценичен тандем посвети на съвременната музика. Соната за цигулка и пиано в ре минор от Карол Шимановски бе като химн за украинската двойка. Самият композитор е роден в украинското селище Тимошувка, което преди 131 г. е било под руско владичество, както цяла Полша. В синхрон с неговите националистически чувства, дуетът свири борбено, силно, прочувствено.

Страстите послужиха като анонс за „Италианска сюита” от Игор Стравински. С всяка музикална картина от нея оживяваше балетът „Пулчинела”, който разказва в танц неаполитанската приказка „Четирите всеизвестни тайни“.Оригинално и провокативно изпълнение, артистично присъствие, лекота и щастие – това бе концертът на Павел и Анна Хмара – подходящо съчетание от класика и музика на ХХ век, поднесена от прекрасни интерпретатори, магьосници, които успяха да покажат цялата емоция на своите зрители и да ги заразят с нея.

Евелина Здравкова


18/06/2015

Джазът среща класиката на Камерния фестивал

Предпоследната празнична вечер на 51-ия Международен фестивал на камерната музика – 19 юни, петък – е празник за ценителите и на класиката, и на джаза. От 20 часа в Етнографския музей е концертът в две части под мотото „Класика и джаз“. В първата част популярни песни от Дж. Гершуин, Д. Елингтън, К. Портър ще бъдат интерпретирани от големия Антони Дончев (пиано) и ярката вокалистка Лилия Илиева.

Отдавна Антони Дончев не се свързва единствено с триумфа на „Акустична версия“ по световните сцени и джаз фестивали. Знайно е, че паралелно с работата си с „Акустична версия“ артистът реализира проекти със световноизвестни музиканти. Ценен е и като соло пианист, а също и като композитор на филмова и театрална музика, отличаван с не една и две награди. Има издадени компактдискове от BMG, Балкантон, Sony Music, Polysound, Kuker Music и др.

Лилия Илиева прави певческия си прощъпалник, когато е на 3 годинки, а днес – след обучение в холандската консерватория „Принц Клаус“, концерти с известни джаз музиканти в Холандия, Германия и Испания – вече се занимава и с вокална педагогика, и с композиция. Кратката, но наситена с творчески събития биография на Лилия включва още собствен квартет, с който изпълнява свои композиции и аранжименти на джаз стандарти, фолк-джаз проекта „Songs Of Aeon“, свързан с българските й корени, вокалната група „Acapella“ в Барселона, където живее. Работи над нови проекти, които включват български и чуждестранни изпълнители.

Във втората част на концерта Сакс квартет ГОРИ ще изпълни малка част от богатия си репертоар, характеризиращ се с музикални произведения от различни епохи, стилове и жанрове – от старите майстори до съвременните български и чуждестранни композитори. Ще прозвучат  творби от Й. С. Бах, Й. Щраус-син, Е. Сати, С. Рахманинов, С. Прокофиев, Кр. Кюркчийски, В. Бележков.

Създадената през 2008 г. уникална формация включва професионалните музиканти Горан Ташев (алт саксофон), основател на квартета, който работи в Софийски духов оркестър; Явор Гайдов (сопран саксофон) – в ДМТ „Стефан Македонски”; Димитър Бакърджиев (тенор саксофон) – в оркестър към Столична община; и Атанас Хаджиев (баритон саксофон), който е в състава на Биг Бенда на БНР.

Елисавета Шотилова


20/06/2015

„Класика и джаз” – магия от звуци на Бах, Гершуин, български фолклор

Antoni Donchev, Liliya Ilieva, 51 International Chamber Music Festival, 2015, Concert June 19Мелодии, които звучат навсякъде около нас, в клубове, във филми, в реклами, в мобилните ни телефони дори, от песни на Гершуин, Елингтън и Портър стоплиха душите на публиката на концерта „Класика и джаз” в Етнографския музей в предпоследната вечер на 51-я Международен фестивал на камерната музика. Вокалистката Лилия Илиева и пианистът Антони Дончев в продължение на час и четвърт направиха своеобразен трибют на тримата велики джазмени.

Мелодичността и простотата, почерпени от народната музика на Америка и негърските спиричуъли, в творчеството на Джордж Гершуин грабна публиката в началото. Тя аплодира възторжено бляскавите песни в ритъма на блуса, препълнени с фантазията на Лилия и Антони като интерпретатори.

Едуард Елингтън, когото наричат лидер на отлично смазана машина за хубава музика, беше другият американец, почетен тази вечер. В песните на тъмнокожия  музикант, митарствал в изобразителните изкуства, а и в комерсиалния арт в Ню Йорк, тук-там се прокрадваше рагтайм музиката – любима на Дюк в ученическите години. Той е първият композитор, който използва човешкия глас като музикален инструмент, припомниха музикантите тази вечер, отбелязвайки огромната му толерантност и тактичност.

Кол Портър е един от първите, който започва да събира колекция от вечни песни, които сега наричат “джаз стандарти”. Хората ги обожават. В изпяването им от Лили Илиева оживя красотата на Съединените американски щати. Портър е брилянтен композитор и автор на текстове. Слушателите тази вечер имаха удоволствието да се докоснат наведнъж четирите негови хитови песни, номинирани за Оскар: I’ve Got You Under My Skin, Since I Kissed My Baby Goodbye – “Никога няма да станеш богат”, You’d Be So Nice to Come Home to – “Нещо за викане”, и True Love – “Висше общество”.

Вечерта беше хладна в сравнение с другите през лятото. Но вечната музика на тримата гениални композитори и изпълнители от миналия век от отвъд океана сгряваше публиката.
Времето неусетно летеше.

Във втората част на вечерта пространството на живописния двор на Етнографския музейSax Quartet GORI, 51 International Chamber Music Festival, 2015, Concert June 19 напълниха със звуци четиримата саксофонисти Явор Гайдов, Димитър Бакърджиев, Атанас Хаджиев и Горан Ташев. Сакс квартет „Гори” разходи  публиката от фугите на Бах до съвременните нови творби на композитори от XXI век.

Стартът беше с „Органова фуга” в сол минор от Йохан Себастиан. Трептящите звуци на тръбите в органа четиримата музиканти изваяха със саксофоните си, за да се получи онова разтърсващо въздействие, което се случва при слушане на божествения инструмент. След съвършената музика от гения, изпълнена от квартет виртуози на саксофона, следваше тихо „Джазнопедие” от френския чудак Ерик Сати – авангардист, доскоро непознат за българската публика. Малцина се осмеляват да изпълняват творбите на ексцентричния и странен композитор от Париж. „Гори” представиха една от чудноватите му пиеси с лекота, изящно, като в състояние на блаженство.

Музикалната шега „Перпетуум мобиле”от Йохан Щраус-син пренесе публиката в приказния свят на виенската музика и отвори вратата към известната симфонична опера от Сергей Прокофиев „Петя и вълкът”. Четирите саксофона разкриха тайните на целия оркестър – каквато е идеята за създаване на творбата, текста четеше Галина Ташева.

Сакс магьосниците изпяха с инструментите си и „Вокализ” оп. 34, № 14 от Сергей Рахманинов – последната от „14 песни”, написана за сопран или тенор в акомпанимент на пиано. В оригинал тя се изпълнява с една гласна буква. В Пловдив музикантите обогатиха произведението с четири инструмента.

На финала бяха българските композитори. „Дилмано Дилберо” на Красимир Кюркчийски прозвуча като каденца и възхвала на безценното българско езиково наследство.

Последният ключ към разкодирането на родния фолклор и музика беше новата творба на пловдивчанина Васил Бележков – „Боса копа”. Първата пиеса, сътворена за саксофонен квартет и оркестър, в Пловдив бе изпълнена въодушевяващо. Заглавието е игра с думите, ритмично съчетание на боса нова и копаница. А музикантите с лекота си играха със звуците в пиесата на техния млад колега – само на 31 г.

Концертът – уникална смесица между джаз и класика, зарадва меломаните в Стария Пловдив и ги направи още малко по-щастливи.

Евелина Здравкова


20/06/2015

Класното дуо от САЩ Мардиросян – Филипс закрива Камерния фестивал

Сонатният концерт на знаменитото дуо от САЩ Мардиросян – Филипс е празничен венец за последната вечер на 51–ия Международен фестивал на камерната музика. Пловдив, 20 юни, 20 часа, Етнографски музей: честта за финалните акорди заслужено се пада на Кеворк Мардиросян (цигулка) и Лий Филипс (пиано), всеки от които и поотделно,  и в различни години, е бил гост на емблематичния за града на тепетата музикален форум. Сега този дългогодишен и от висока класа музикален тандем, покорявал не една и две световни сцени, ще превземе фестивалния подиум и пловдивската публика със сонати на Йоханес Брамс, Клод Дебюси и Цезар Франк.

Кеворк Мардиросян е концертмайстор на Пловдивската филхармония от 1980 до 1988 година след вече богата концертна дейност като солист и камерен изпълнител у нас, в бившия Съветски съюз и страните от Източна Европа.  Впоследствие развива впечатляваща солова кариера в Англия, Уелс, Италия и САЩ, в това число и дебюти в Лондон и „Карнеги хол” в Ню Йорк през 1992 г.

Участвал е в десетки престижни международни музикални форуми в Европа, Азия и Америка. Вече в САЩ, като преподавател  в Университета на Централен Арканзас, става съосновател на клавирно трио – Kapelle Trio, съвместно с пианиста Лий Филипс и виолончелистката Фелис Фарел. От 1995 до 2008 година е професор по цигулка и ръководител на катедра „Струнни инструменти“ в Колежа по музика и драма в Университета на щата Луизиана, САЩ. Там, той е дал успешен начален старт на десетки млади български музиканти, специализирали в неговия клас.

Професорът редовно провежда майсторски класове в най-реномираните училища и университети в Европа, Азия и САЩ.

Майсторски класове и курсове е провеждал и Лий Филипс (пиано) в консерваториите и университетите в Гранада, в Мурсия и Кадис, Испания, както и в Шанхай и Гуанджоу, Китай. Преди това е защитил докторска дисертация, специализирал е при Ерик Хайдсик в Париж и Джон Огдън в Лондон.

Пианистът е съосновател (заедно с Кеворк Мардиросян и Фелис Фарел) на клавирно трио – Kapelle Trio, съосновател е и на фестивала за камерна музика „Хебър Спрингс”. Лий Филипс е осъществил записи с изпълнения на живо от концерт на Kapelle Trio в София (изд. „Гега ню“), както и записи на цялото творчество на Бах за виолончело и пиано, съвместно с челистката Фелис Фарел (изд. „Тримбъл продъкшънс“).

Скоро предстои да бъдат издадени документални изпълнения на живо на трите цигулкови сонати от Й. Брамс, съвместно с неговия дългогодишен партньор на сцената – цигуларя пловдивчанин Кеворк Мардиросян.

На заключителния за 51-то издание на МФКМ концерт ще бъде отбелязана 60-годишнината на маестро Мардиросян.

Елисавета Шотилова


21/06/2015

Концертът на Кеворк Мардиросян – блестяща корона от перли, която украсява историята на фестивала

Kevork Mardirossian, Lee Phillips, 51 International Chamber Music Festival, 2015, Closing Ceremony, Concert, June 20С блестящ концерт на Кеворк Мардиросян и Лий Филипс завърши 51-ят Международен фестивал на камерната музика. Пред препълнената зала на Етнографския музей двамата изключителни майстори изпълниха три забележителни сонати на Брамс, Дебюси и Франк и събраха бурните овации на публиката. Аплодисментите не стихваха! Браво! Браво! Браво!, бяха възгласите на хората в салона, които накараха музикантите няколко пъти да се връщат на сцената, за да благодарят.

Вечерта започна със Соната за цигулка и пиано № 2 в ла мажор от Йоханес Брамс – лирична и виртуозна пиеса. Композиторът я написва в Швейцария, вдъхновен от красивата природа и звуците в нея. С изпълнението си Кеворк гениално събра всички настроения и балансирано и с усет пренесе публиката в уникалната атмосфера, царяла в приятелския кръг на Брамс. Трите сонатни части надграждаха щастливите емоции от лиризма и виртуозността в творбата. Пианото имаше своята важна роля в преливането на темите. Публиката преживяваше в един ритъм невероятната мелодия и хармония.

Кеворк Мардиросян демонстрира стабилност, отлична техника в Соната за цигулка и пиано L 140 от Клод Дебюси. С особена красота той разгърна фантастичната хармония в цигулковата част. Темпата се променяха в щура игра, ала импресионистичните творби. Пианото не съпровождаше цигулката, по-скоро заставаше в конкурентна роля чрез насрещни мелодии и мотиви – така се получаваше уникална звучност. Трите части на сонатата създадоха цяла палитра от асоциации – дълбока меланхолия, спомени, носталгия, но и огън, смях, хумор.

Велико беше изпълнението на Соната за цигулка и пиано в ла мажор от Цезар Франк – майстора на полифонията. Кеворк свири така омагьосващо, че никой в залата не спираше дори, за да си поеме дъх. Цигуларят увлече публиката със спонтанната си виртуозност и артистична свобода и непринуденост.

Кеворк Мардиросян – виртуоз с изумителна техника в съчетание с романтична чувствителност, свири невероятно красиво. Сочният звук от цигулката му плени сърцата на изисканата публика тази вечер. Публиката беше във възторг! Затова и извикванията на бис бяха няколко.

Всички съпреживяваха заедно с музикантите. Кеворк сякаш се сля с цигулката си тази вечер, а Лий рисуваше картини с клавиши, които говореха за изпълнителското им изкуство.

За бис на пленената публика те поднесоха две красиви творби – „Кантабиле” на Паганини като песен и „Хумореска” от Родион Шчедрин – с шеметен порив.

Този концерт бе голямото украшение на 51-я Международен фестивал на камерната музика. Той се превърна в короната от перли на форума тази година, бижу, което ще украсява историята на този ежегоден музикален празник през юни в Старинен Пловдив.

Бис и за фестивалния екип, който подари на пловдивчани няколко незабравими вечери с уникални музиканти и на финала поднесе като брошка на ревера дуета Кеворк Мардиросян и Лий Филипс от САЩ.

Евелина Здравкова


22/06/2015

Камерният фестивал избра своя Меломан № 1 

Най-ревностният ценител на камерното музициране в празничните фестивални дни от 10 до 20 юни 2015 г. е пловдивчанката Римма Царева. Тя бе обявена за Меломан № 1 на МФКМ’51 на заключителния, върхов сонатен концерт снощи (20 юни) в Етнографския музей, където препълнената и с правостоящи зала многократно бисира своя съгражданин маестро Кеворк Мардиросян (цигулка, професор в САЩ) и Лий Филипс, пиано.

Ставаш призьор от публиката, ако не сипропуснал срещу входен билет нито един концертот фестивалния афиш, припомни мениджърът на Фестивала Димитър Малашинов. Години наред претендентите за тази награда са били повече от един, затова отличникът от публиката се определя с жребий. Той именно отреди Римма Царева да получи пропуск за цялата програма на Фестивала през 2016-а, като Меломан № 1 на МФКМ’51. Подгласничката й инж. Маргарита Иванова си тръгна също с музикален подарък – книга. Двете дами, както и миналогодишната призьорка, обявила имената на новите наградени, инж. Галя Горанова, са първите трима сигурни фенове на следващото 52-о издание на Международния фестивал на камерната музика в Пловдив.

Елисавета Шотилова

Advertisements