51-ви Международен фестивал на камерната музика в Пловдив

International Chamber Music Festival - Plovdiv, 51 edition, 2015

На фона на пъстрия и богат на културни събития артистичен живот в Пловдив през месец юни, с изискан вкус и бутикова стойност изпъкна 51-вото издание на една от музикалните емблеми на града – Международният фестивал на камерната музика, който по традиция се проведе от 10 до 20 юни сред неповторимата красота на Етнографския музей в Старинен Пловдив.

Тази година концертите бяха седем, с отличен баланс между български и чуждестранни участници и разнообразна програма от произведения от европейската музикална класика на ХVІІІ, ХІХ и ХХ век, в това число и творби от редица български композитори.

Фестивалът бе рамкиран в началото и края от две впечатляващи концертни събития, съпроводени с отбелязването на годишнини на двама изтъкнати пловдивски музиканти със завоюван международен авторитет. Между началната и заключителната фестивална проява, контрастно редуващи се като тематична насоченост и музикална програма се разположиха останалите пет концерта.

51-вият Международен фестивал на камерната музика бе открит на 10 юни с концерта на вокален ансамбъл „Камерата” – Кобе, Япония с диригент Йошико Мики Колон и клавирен съпровод на Рейко Хорие. Гостуващ за първи път на българска сцена, ансамбъл „Камерата” се представи с разнообразна вокална програма, изпълнена на латински, японски, испански и български език. Дванадесетте певици, сред които пловдивчанката Нели Койчева, осъществиха премиерни изпълнения на произведения от европейския композитор Ерик Колон, тясно свързан през последните десетилетия с японската музикална култура – месата Lux in Kobe (написана по случай 10-годишнината от голямото земетресение в Кобе през 1995 г.), Ave Maria, Ave Verum Corpus и Bombed Maria (творба, посветена на единствено оцелялата след атомната бомба над Нагасаки статуя на Дева Мария от катедралата „Ураками”). Във втората част от програмата ансамбълът изпълни няколко традиционни японски народни мелодии, песента „Борът” от Хидео Кобаяши, два испански анонима от ХVІ век и песен върху японски текст по музика на Емануел Шабрие. Особен знак на уважение към българската публика бе интерпретацията на „Урок по гъдулка” от Николай Стойков и „Пролетна песен” от Божидар Гатев. В приповдигнатата атмосфера след края на концерта бе отбелязана 70-годишнината и 50 години творческа дейност на проф. Анастас Славчев като дългогодишен артистичен директор на Камерния фестивал. Проф. Славчев бе удостоен с почетна награда, която връчи лично проф. д-р Димитър Димитров, ректор на ВУАРР – Пловдив.  

С изтънчен изказ и непринуден уют, присъщи по правило на камерното музициране, се отличи вторият концерт от фестивалната програма (12 юни), в който американският струнен квартет „Харингтън” в състав Росица Гоза – цигулка, Кийт Редпат – цигулка, Веселин Тодоров – виола, Емануел Лопес – виолончело, плени слушателската аудитория с отличните като интерпретация и ансамблово майсторство изпълнения на струнните квартети KV 421 в ре минор от Моцарт, № 14 „Смъртта и момичето” от Шуберт и единствения в творчеството на Верди Струнен квартет в ми минор.

В центъра на общата фестивална програма, със свеж порив и амбициозно поставени цели изпъкна концертът на младите дарования от Пловдивското музикално училище (13 юни, Аула НУМТИ „Д. Петков”). Седем представителни камерни ансамбъла от ученици, които безупречно оправдаха забележителната слава на своето училище и чрез изпълненията си категорично защитиха респектиращия повод на концерта – 70 години НУМТИ „Добрин Петков”, 1945 – 2015 г.: клавирно трио „Пълдин” – Николай Маринов (пиано), Стефан Хубенов (цигулка), Зиад Касем (виолончело) с преподавател Детелина Маринкева: Аренски – Елегия от Клавирно трио № 1, Бетховен – Allegro con brio от Клавирно трио № 4; трио „Некрима” – Невена Атанасова (флейта), Кристина Юмерска (валдхорна), Мариела Плачкова (пиано) с преподавател акад. проф. Стоян Караиванов: Доплер  – „Идилия” оп.34, Шокър  – „Слънце” от „Музика на водата” (първо изпълнение в България); трио тромпети Владимир Хаджиев, Виктор Методиев, Константин Табаков, в клавирен съпровод на Марияна Колева, с преподавател Пенчо Пенчев: Андерсън – Bugler’s Holiday; квартет флейти – д-р Ивайло Василев заедно с учениците си Невена Атанасова, Златина Георгиева, Мария Петрова: Шнитке – Сюита в старинен стил; ансамбъл „Китара Камерата” с ръководител д-р Милена Вълчева: Хотън – Балада и Танго, Паулсен-Бансен – Classical Disaster; ансамбъл ударни инструменти „Престо” с ръководител Пенчо Пенчев: Римски-Корсаков – „Полетът на бръмбара”, Гаде – Jealousy Tango, Китка народни ритми (обр. С. Серафимов); Младежки камерен оркестър „Франк Мартен Плейърс” с ръководител Пламен Проданов: Холст – Жига от St. Paul’s Suite oп.29, Големинов – „Приказка” и „Танц” из „Пет скици” за струнен оркестър.

И ако учениците демонстрираха по най-елитния начин своя потенциал на бъдещи ярки професионалисти музиканти, то следващият концерт (16 юни) на бившите възпитаници на училището Даниела Щерева (САЩ) – цигулка и Ирен Капеловска – пиано, доказа това на практика. Две контрастни като стил и характер цигулкови сонати – KV 545 в Си бемол мажор от Моцарт и оп. 119 от Франсис Пуленк, пет миниатюри в характера на приспивната песен от Дебюси-Хайфец (Beau Soir), Сибелиус (Berceuse, oп.79 № 6), Шимaновски (La Berceuse  d’Aitacho Enia, oп.52), Владигеров („Приспивна песен”, оп.50), Изaи (Rêve d’Enfant, oп.14), а за финал темпераментните „Цигански напеви” от Сарасате – ефектна програма, поднесена от Д. Щерева и И. Капеловска с финес и подчертана чувственост.

Музикални шедьоври от творчеството за цигулка и пиано прозвучаха и в петия по ред концерт от фестивалната програма (18 юни) на камерното дуо от Украйна Павел и Ана Хмара, чиято музикална изява се проведе под патронажа на Почетния консул на Украйна в Пловдив инж. Димитър Георгиев. Участието на дуо Хмара заслужено следва да се оцени като прецизно в интерпретаторско отношение, с добър усет за художествено и ансамблово единомислие, което младите инструменталисти показаха в изпълнението на трите цигулкови сонати – KV 304 в ми минор от Моцарт, оп. 108 № 3 от Брамс, оп. 9 в ре минор от Шимановски, както и „Италианска сюита” за цигулка и пиано (върху мотиви от балета „Пулчинела”) от Стравински.   

Традиционният жанров концерт в програмата на Фестивала под надслов „Класика и джаз” тази година предостави подиум на известния наш джазмен Антони Дончев, който музицира заедно с певицата Лилия Илиева джаз стандарти и песни от Гершуин, Кол Портър и Телониус Мънк. Във втората част на концерта участва софийският квартет саксофони „Гори” – Явор Гайдов, Горан Ташев, Димитър Бакърджиев и Атанас Хаджиев (съответно сопран, алт, тенор и баритон саксофон), с програма включваща специално написаната за квартет „Гори” творба „Боса копа” от младия български композитор Васил Бележков и аранжименти за саксофонен квартет на класически произведения: Й. С. Бах – Органова фуга в сол минор, Сати – Джазнопедие № 1, Й. Щраус-син – „Перпетуум мобиле”, Рахманинов – „Вокализ” оп.34, Прокофиев – „Петя и вълкът”, Кюркчийски – „Дилмано Дилберо”. 

Безспорно знаковото събитие в 51-вия фестивал на камерната музика бе финалният концерт на 20 юни. Претенциозният възрожденски салон на Етнографския музей бе одухотворен от изискания изпълнителски вкус и обаятелното инструментално майсторство на именития пловдивски цигулар с дългогодишна концертна и педагогическа дейност в САЩ Кеворк Мардиросян, в камерно дуо със своя партньор на сцената пианиста Лий Филипс. Блестящите музиканти осъществиха зашеметяващ като въздействие, сценично присъствие и ансамблов професионализъм концерт, при това с програма, която включваше три еднакви по жанр, но коренно различни по стил, съдържание и форма знаменателни творби от класическия репертоар за цигулка и пиано. Така дуото Мардиросян – Филипс интерпретира по особено възхитителен начин сдържания изказ на Брамс в неговата Втора цигулкова соната оп. 100 в Ла мажор, финия и богат на нюанси стил на Дебюси в Сонатата за цигулка и пиано оп. 140 и мащабната пълнокръвна драматургия на емблематичната Соната за цигулка и пиано в Ла мажор от Цезар Франк. А какъв по-красноречив начин за отбелязания чрез концерта 60-годишен юбилей на Кеворк Мардиросян от неспирните аплодисменти на екзалтираната публика и удостояването на артиста с почетния знак на Пловдивския камерен фестивал!

д-р Поля Паунова-Тошева

сп. „Музикални хоризонти”, 2015, бр. 6, стр. 15-16


Обратно към „В пресата

 

 

Advertisements