49-ти Международен фестивал на камерната музика – Пловдив. Фестивал с традиции

International Chamber Music Festival - Plovdiv, 49 edition, 2013

От 10 до 20 юни в Пловдив се проведе 49-то издание на Международния фестивал на камерната музика (МФКМ) – форумът с най-стари традиции в областта на камерното музициране в България и ежегодното концертно събитие, доказало се безусловно като една от музикалните емблеми в пловдивската културна история.

Тази година фестивалната програма от общо осем концерта бе богата и отлично балансирана в редица аспекти – тематични, жанрови и изпълнителски, за които обобщено следва да се даде най-висока оценка. Факт, който се превърна и в главната причина фестивалът да привлече интереса на ценителите на една от най-специалните области в музикалното изкуство, а оттам и повод да бъде изтъкната заслугата на неговите организатори – мениджъра Димитър Малашинов, артистичния директор доц. д-р Юлиан Куюмджиев и членовете на целия организационен екип, на Министерство на културата и Община Пловдив, както и на неизменните спонсори на фестивала КЦМ 2000, Козметична компания „Роза Импекс”, Висше училище по агробизнес и развитие на регионите (ВУАРР) – Пловдив, на партньорите Етнографски музей – Старинен Пловдив, Драматичен театър – Пловдив и Зала „Съединение” – Пловдив, на институциите оказали тази година съдействие в организацията – Министерство на културата на Руската федерация, Дом музыки – Санкт Петербург, Plovdiv Online и НУМТИ „Добрин Петков”.

Чрез включените в концертните програми произведения фестивалът отбеляза редица годишнини на световни композитори – 200-годишнината на Верди, 180-годишнината на Брамс, 170-годишнината на Григ, 130-годишнината на Веберн, 110-годишнината на Михаил Крейн, 50 години от смъртта на Хиндемит, състоя се и концерт, посветен на 90 години от рождението на Добрин Петков. 

Фестивалът се откри по традиция в Етнографския музей в Старинен Пловдив с концерт (10 юни) на един от най-утвърдените български камерни ансамбли с международна слава – струнен квартет „Димов” в състав: Димо Димов – цигулка, Емил Бошев – цигулка, Огнян Константинов – виола и Христо Танев – виолончело. Ансамбъл, който за сетен път доказа своята висока класа и майсторство в камерното музициране с изпълненията на Langsamer satz für Streichquartett от Веберн, Струнен квартет № 3 оп. 22 от Хиндемит и Струнен квартет в ми минор от Верди. С концерта бе отбелязана и 75-годишнината на основателя и ръководител на квартета проф. Димо Димов, който бе удостоен с почетния знак и диплом на МФКМ.

С подкрепата на Музикална къща „Санкт Петербург” бе осъществен концертът (14 юни, Етнографски музей) на трима млади руски виртуози, които поднесоха впечатляващи с перфектната си инструментална техника, интерпретация и усет за художествен стил изпълнения, категорично оправдали мотото на вечерта „Посланици на музикалното майсторство”: Анна Одинцова – пиано, която като солист изпълни Соната за пиано в си бемол минор от Хайдн, Капричио за пиано в ла минор от Менделсон и Соната за пиано № 2 в ре минор от Прокофиев, а като камерен изпълнител акомпанира на Александър Рамм – виолончело, в Соната за чело и пиано в ре минор от Дебюси, Andante от Соната за чело и пиано оп. 19 от Рахманинов и „Хумореска” от Ростропович и на Павел Милюков – цигулка, във Валс-скерцо и Мелодия от Чайковски.  Блестящият финал на този ярък концерт даде изключителното изпълнение на Павел Милюков на Интродукция и вариации за соло цигулка върху тема Nel cor più non mi sento от Паганини.

 Матине под надслов „Утринна серенада – Вокално-инструментални отражения от Ренесанса до Барока” бе концертът (16 юни, зала „Съединение”), реализиран по музикална идея и художествено ръководство на големия български хоров диригент Крикор Четинян. Старинните музикални шедьоври бяха представени от камерен вокален ансамбъл в състав: Жени Бураджиева, Красимира Гьошева, Милена Гъркова, Надежда Воща, Росица Димова, Станимира Манолова, Владимир Николов и Стефан Толумбаджиев, със специалното участие на Албена Димова – пиано, които изпълниха с финес и перфектно вокално интониране Две виланели от Лука Маренцио, Девет канцонети от Феличе Анерио, Хорал из кантата BWV 147 „Jesus, bleibet meine Freude” от Й. С. Бах и Две части от псалм-кантата № 96 от Хендел. Ярко бе присъствието в концертната програма и на солистите Алексан Чобанов – контратенор, в Stabat mater от Вивалди и Ганка Георгиева – сопран, в Мотет „Exultate jubilate” KV165 от Моцарт, и двете изпълнения в клавирен съпровод на Албена Димова, която впечатли и със своята ярка интерпретация на две сонати за пиано от Д. Скарлати. Утринната серенада завърши с „На многая лета, маестро!” Изправени на крака, изпълнители и публика направиха своя поклон пред присъстващия в залата доц. Четинян, когото организаторите удостоиха и с почетния знак и диплом на МФКМ.     

Единственият солов рецитал в тазгодишната фестивална програма (16 юни, Етнографски музей) бе на именития български пианист и педагог акад. проф. д-р Атанас Куртев, програмата на чийто концерт включваше клавирни творби от Йоханес Брамс: Рапсодия оп. 79 № 2 в сол минор, Седем фантазии оп. 116, Пет вариации из оп. 35, Капричо оп. 76 № 1 във фа диез минор, Десет валса оп. 39 „Виенски скици” и Две интермеци из оп. 118, поднесени пред многобройната публика грациозно, вдъхновено, с романтична чувственост и елегантен пианистичен стил. Концертът на проф. Куртев бе и част от тържественото отбелязване на 75-годишнината на друга значима личност в българската клавирна школа – проф. Георги Кънев, който бе удостоен за своя цялостен принос като пианист, педагог и музикален просветител, както и като дългогодишен член на организационния екип на фестивала с две престижни отличия – почетен плакет и награда от ВУАРР, връчени от доц. д-р инж. Димитър Димитров – ректор на ВУАРР, и поздравителен адрес от СБМТД.

Прекрасен и на високо изпълнителско ниво бе и концертът (18 юни, Етнографски музей) на Струнен квартет „Метис” от Вилнюс, Литва, в състав: Костас Тумоса – цигулка, Бернардас Петраускас – цигулка, Каролис Рудокас – виола и Рокас Вайткевичиу – виолончело. Стилово и художествено издържано, ансамблово безупречно, със забележително интониране младите литовски музиканти изпълниха Струнен квартет оп.27 в сол минор от Григ и Струнен квартет оп. 10 в сол минор от Дебюси.  

Най-младите участници в тазгодишния фестивал бяха виолончелистът Атанас Кръстев и пианистът Евгени Генчев (възпитаник на НУМТИ „Добрин Петков”), които като камерно дуо се представиха в концерта на 19 юни в Етнографския музей.  С богати творчески биографии като солисти и със значително количество концерти и постижения в международен мащаб Атанас Кръстев и Евгени Генчев осъществиха един от знаковите концерти в тазгодишното издание на фестивала. Изпълнение изискано, заредено с енергия и магнетично, поднесено с изключителен професионализъм и отношение към ансамбловото музициране в такива трудни в камерния репертоар сонати за чело и пиано като оп. 102 № 1 в До мажор от Бетховен, оп. 119 в До мажор от Прокофиев и оп. 38 в ми минор от Брамс. Двамата музиканти посветиха своя концерт на 90-годишнината от рождението на големия български маестро Добрин Петков, чието име носи Пловдивското музикално училище.

Успешното и силно 49-то издание на Камерния фестивал завърши подобаващо с очаквания с особен интерес финален концерт на камерното дуо Веско Ешкенази – цигулка и Людмил Ангелов – пиано, който се състоя в изпълнената до краен предел зала на Драматичен театър – Пловдив (20 юни). С много настроение, блестящо, виртуозно и респектиращо двамата големи музиканти превърнаха концерта в истински празник както за професионалните музиканти, така и за любителите на камерното изкуство с музиката на Панчо Владигеров (Песен от Българска сюита оп. 21), Пиацола („Обливион” и Голямо танго), Гершуин („Човекът, когото обичам” в транскрипция на Ърл Уайлд и Шест песни в транскрипция на Боб Цимерман) и бравурната Фантазия „Кармен” от Александър Розенблат.

С благодарност към всички посланици на музикалното майсторство, които допринесоха тази година Пловдив с гордост да оправдае номинацията за „Европейска столица на културата 2019”, с поглед и надежда към половинвековния юбилей, който Международният фестивал на камерната музика в Пловдив ще чества догодина, нека завърша с думите на проф. Георги Кънев, казани пред пловдивската публика по време на тържественото отбелязване на неговия личен юбилей: „Да живее Международният фестивал на камерната музика! През всичките години от неговото основаване не е бил прекъсван нито веднъж досега. Той е действително една жива традиция, нещо, което рядко се случва днес в българската култура. Надявам се да пребъде!” 

д-р Поля Паунова-Тошева

сп. „Музикални хоризонти”, 2013, бр. 6, стр. 5-6


Обратно към „В пресата

Advertisements